USA ett sänke
Få har väl missat att Skanska fick en ny vd i början av april. Johan Karlström har förekommit flitigt i media. Hans budskap är dock samma som föregångaren Stuart Grahams: att prioritera lönsamhet framför volym.
Under 1990-talet fokuserade Skanska på att växa och lönsamheten kom i andra hand. Resultatet blev att omsättningen fördubblades under några få år samtidigt som resultatet försämrades. Att bara jaga volym är ett misstag som Skanska inte gör om, nu åtar sig bolaget bara byggprojekt som går att räkna hem.
Att Skanska hette Skånska Cementgjuteriet ända fram till 1984 verkar inte ha satt några käppar i hjulet för bolagets ambitioner att lyckas utanför Sveriges gränser. Skanska har verkat internationellt i mer än 100 år och är ett av världens största byggföretag. Bolaget har ledartröjan på ett antal marknader i Europa, USA och Latinamerika.
Skanskas största marknad Norden gick bäst förra året. Norden står för 40 procent av omsättningen och av det kommer hälften från Sverige. Den största enskilda marknaden, mätt i försäljning, är USA med en andel på 30 procent. Övriga Europa är också i den storleksordningen. Det nordiska bostadsbyggandet har bromsats upp, men annars verkar det mesta tuffa på för Skanska.
Skanska är ett bolag med verksamhet inom både byggande och projektutveckling, men hela 90 procent av koncernens intäkter kommer från byggverksamheten. Skanska bygger allt från skolor till vägar och raffinaderier på uppdrag av kunder. Inom projektutveckling bygger bolaget i egen regi såväl bostäder som kommersiella lokaler och infrastruktur. Inom infrastruktur utvecklar Skanska bland annat så kallade privatfinansierade väg- och kraftverksprojekt. Tillväxtambitionerna är högre för projektutvecklingen än för byggverksamheten. Det är de höga marginalerna som lockar.
Den heta byggkonjunkturen har bidragit till att Skanska höjde sina långsiktiga finansiella mål i slutet av förra året. Målet för byggverksamhetens rörelsemarginal ligger på 3,3 procent och bostadsutvecklingens mål är 10 procent. År 2010 ska Skanska lyckas höja byggverksamhetens vinst till 4 procent och bostadsutvecklingens till 12 procent. Historiskt har inte bolaget kommit upp till dessa nivåer inom byggverksamheten, till skillnad från konkurrenten NCC.
Byggbolag ligger sent i konjunkturcykeln och därför tar det tid innan en nedgång syns i orderböckerna. Kortsiktigt ser det också bra ut. Nyligen damp det ned ett miljardkontrakt på en kontorsbyggnad i London. Men att Skanska ska lyckas nå vinstmålet 2010 på 4 procents marginal är högst tveksamt. Det vi oroar oss för är att lågkonjunkturen i USA blir djup och att den till sist kommer i kapp Skanska. En svagare nordisk bostadsmarknad förbättrar inte läget.
En kyligare marknad skulle visserligen dämpa kostnadstrycket inom byggindustrin något. Skanska arbetar ständigt med kostnadssidan, bland annat genom större samordning av inköp. Men samtidigt som bolaget vill reducera produktionskostnaderna genom ett större inslag av prefabricering vill bolaget lägga större vikt vid att vara lyhörda för kundernas önskemål. Det är en svår ekvation att lösa.
Skanska ser klara finansiella synergier i att behålla kassan och placera kapitalet från byggverksamheten i den mer lukrativa utvecklingsverksamheten. När projektutvecklingen går bra är det en god placering, men i sämre tider är det inte lika kul.
Aktieägarna fick nyligen en generös utdelning. Räknat på våra prognoser värderas Skanska till elva gånger vinsten i år och nästa. Affärsvärldens tidigare köprekommendation för knappt ett år sedan var inte så lyckad, då kursen sjunkit med 20 procent sedan dess. Men i stället för att hänga kvar säljer vi. NCC är ett bättre långsiktigt alternativ om man gillar byggaktier. Då behöver man inte oroa sig för USA.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.