USA-krisen sänker SAS på börsen
Som en säkerhetsåtgärd efter att terrorister kapat fyra flygplan under tisdagens attack mot USA stängde landets 15 000 flygplatser ned och de har inte öppnats ännu. För SAS innebar den åtgärden att fem flygplan på väg till USA fick vända och flyga tillbaka mot Skandinavien, ett av planen gick ned i Kanada för att tanka innan det återvände. Till det kommer även 3 inställda flygningar under gårdagen samt 5 stycken under onsdagen.
För SAS utgör flygningarna till USA cirka 5-10 procent av intäkterna beroende på vart i säsongen man befinner sig. Hur mycket de nu vidtagna åtgärderna kommer att kosta bolaget vill man ännu inte tala om, men Bo Sehlberg, chefredaktör på tidningen Flygrevyn, räknar med att det rör sig om 10-tals miljoner kronor.
”Hur stora kostnaderna blir i slutändan beror på hur länge de amerikanska flygplatserna håller stängt. Men de kan inte hålla stängt mycket länge till, det går liksom inte att stänga USA”, säger han.
På SAS är den senaste informationen att flygplatserna ska öppna igen klockan 12 amerikansk tid, men hur lång tid det sedan tar innan förbindelserna fungerar normalt igen kan man inte säga.
Vilka de långsikta effekterna blir för SAS är dock svårare att säga. Den svaga konjunkturen har redan fått affärsresenärerna att stanna hemma, om nu även vanliga passagerare tappat tilltron till säkerheten kring flyget kan det vara droppen för hela industrin. Bo Sehlberg räknar dock inte med att SAS ska behöva drabbas av en ökad flygrädsla till följd av gårdagens attack.
”Det som hände i USA berodde ju inte på flygplanen utan stollar och kriminella element och det är ju inte specifikt för flyget. Kriminella kan man råka ut för var som helst. Om det här var början och slutet på attackerna så tror jag att det ganska snart går tillbaka till ett normalt läge igen. Kursraset på börsen är kanske logiskt på sitt sätt men på några månaders sikt finns ingen vettig grund för det”, säger han.
Vad som däremot kommer att hända, tror han, är att kraven på ökad säkerhet på flygplatser och ombord på planen kommer att höjas. Fyra flygkapningar på en gång och 266 omkomna passagerare kommer inte att gå omärkt förbi.
”På utrikesflygen är säkerheten på Arlanda idag 100 procent medan det på inrikesflyg bara kontrolleras ungefär var fjärde passagerare i snitt. Där har vi en ambition att komma upp till 100 procent och det arbetet kommer säkerligen att snabbas på nu. Det kommer att innebära ökade investeringar för flygbolagen vilket i slutändan kommer att hamna i biljettpriset”, säger Bo Sehlberg.
På Stockholmsbörsen hängde SAS inte med i den allmänna återhämning som skedde på onsdagen efter gårdagens ras. Aktien handlades istället ned ytterligare 5,50 till 64,50. Därmed har kursen fallit 17 procent sedan attacken mot USA inleddes. Det är fortfarande betydligt mindre än vad Lufthansa, British Airways och Air France backat ute i Europa.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.