USA:s konsumenter allt mindre positiva

De amerikanska konsumenternas förtroende för privatekonomin sjönk till 96,4 i februari. Analytiker väntade sig ett utfall om 99,6. I januari var utfallet reviderade 103,8 (preliminärt 102,9).

Index över den nuvarande situationen sjönk till 110,2 från reviderade 113,9 månaden innan (preliminärt 112,6).

Förväntningarna rörande aktiviteten under de kommande sex månaderna sjönk till 87,2 från reviderade 97,0 månaden innan (preliminärt 96,4).

Statistiken presenteras av amerikanska konjunkturinstitutet Conference Board och utgår från 1985 med 100 som utgångspunkt. Indexet består till 60 procent av konsumenternas förväntningar och till 40 procent av den rådande situationen.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets