Vad händer efter storaffären?
LogicaGMC:s bud på WM-data såg vid Konsultguidens pressläggning ut att ha stora möjligheter att gå igenom. Både grundaren Thord Wilkne och storägaren Investor ställer sig bakom affären. Det innebär att ett av Sveriges äldsta IT-konsultföretag, med en fantastisk tillväxtperiod fram till början av 2000-talet, nu försvinner som fristående aktör.
Att en större strukturaffär inom it-sektorn skulle ske har det spekulerats om under flera år. Samtidigt har branschen genomgått en kraftig omställning och många mindre affärer har genomförts. Inte minst WM-data har de senaste åren köpt en rad bolag. Ett annat exempel på en strukturaffärer är de gamla internetkonsulterna Icon och Framfab som nu hamnat under samma paraply som en del av LBI International.
Att den nordiska marknaden, och särskilt den svenska, är fortsatt intressant även ur ett internationellt perspektiv framgår inte minst av att alltifrån amerikanska IBM till norska EDB har flyttat fram sina positioner. Ett av de senaste tillskotten är Avanade, ett konsultbolag som är delägt av Accenture och Microsoft. Bolaget startar från grunden i Sverige med målet att snabbt växa i volym.
Alla utländska satsningar går dock inte som planerat. Franska Atos Origin lämnade relativt snabbt den svenska marknaden (WM-data köpte konsultverksamheten) efter inhoppet för några år sedan. Att Logicas storaffär skulle sluta på samma sätt är däremot inte troligt. Faktum är att Norden blir den största verksamhetsdelen i hela bolaget.
– Våra kunder vill i ökande grad göra affärer med ett fåtal större IT-leverantörer som kan förse dem med ett brett erbjudande av internationella tjänster. Köpet av WM-data kommer att stärka LogicaCMG:s marknadsposition och vår förmåga att vinna stora globala kontrakt, säger Martin Read, koncernchef på LogicaCMG i ett uttalande.
Budskapet rimmar väl med konsolideringen på global nivå men ställer samtidigt stora krav på den egna organisationen för att klara integrationen. En inte helt orimlig utveckling är att samgåendet kommer att belasta WM-datas nordiska verksamhet under det kommande året.
Frågan är vilka öppningar det skapar för konkurrenterna på marknaden. Branschledande Tietoenator har också utpekats som en uppköpskandidat men kan ta en alternativ väg och bli den nordiska spelare som vågar ta klivet till andra marknader, en väg som WM-data övervägt men till sist avfärdat. En faktor som spökar för flera av de noterade bolagen är att merparten av sektorn har backat på börsen i år. Därmed saknas den stabilitet som ofta krävs för en affär med egna aktier. Sett till hela branschen var 2005 ett bra år med en tillväxt på 13 procent i snitt. Efterfrågan har återkommit men samtidigt hålls tillväxten tillbaka av prispress och försiktiga kunder.
– Många bolag har helt enkelt mer pengar att investera i dag. Vi märker också att företagen hellre lägger pengar på att investera i it än att lägga pengarna på traditionella investeringar som anläggningar och maskiner. Företagsledningen räknar med att de kan både effektivisera och rationalisera med hjälp av it, säger Hans Werner på Exido/IT-barometern.
Exido spår en tillväxt på 7-8 procent för IT-konsulterna under 2007. De områden som framför allt växer är affärssystem och outsourcing. Konsultdelen av affärs- och verksamhetssystemförsäljningen omsätter nio miljarder kronor per år i Sverige. Segmentet väntas växa med tolv procent i år. Outsourcingsektorn växer också mer än snittet med en beräknad tillväxt på tio procent. Totalt uppgår marknaden till 17 miljarder kronor.
En utmaning för många IT-bolag när efterfrågan ökar på nytt är att parera de ökade kostnader som rekryteringsbehovet medför.
– Utmaningarna för it-bolagen är att gapet mellan tillgång och efterfrågan ökar. Konsultbolagen kan därmed ta bättre betalt. Samtidigt leder det till brist på IT-konsulter, vilket i sin tur leder till högre löner för branschen, säger Hans Werner.
– De svenska IT-konsulterna står också inför konkurrens från låglöneländer. Följden blir att de svenska bolagen m��ste fokusera sitt arbete på att hamna högt i värdekedjan och satsa på innovation, design och prototyper.
PER AGERMAN
per.agerman@affarsvarlden.se
ISAAC PINEUS
isaac.pineus@affarsvarlden.se
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.