”Vi är vana vid innovation”
Lena Sellgren har varit chefsekonom för Business Sweden sedan mars 2016, och har bakgrund bland annat som chefsanalytiker på Nordea Markets och med tio år på finansdepartementet under fyra olika finansministrar, från Erik Åsbrink (S) till Anders Borg (M).
Hon är också påtagligt morgonpigg och har redan hunnit med en joggingrunda när Affärsvärlden träffar henne klockan nio.
Business Sweden ägs gemensamt av staten, representerad av utrikesdepartementet, och näringslivet. Uppdraget är att hjälpa svenska företag att öka sin internationella försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. Det är ett arbete som bedrivs långsiktigt även under ett valår som 2018.
– Vi har en väldigt viktig roll i att hjälpa våra svenska företag att öka sina internationella intäkter och det gäller oavsett om det är valår eller inte, säger Lena Sellgren.
Samtidigt finns det frågor och trender som är mer eller mindre viktiga för Business Sweden. Något som ligger i topp på agendan är den ökande digitaliseringen, att allt blir mer uppkopplat, tjänstefieringen av företagens verksamheter och hur detta påverkar affärsmodellerna. Lena Sellgren är hoppfull när det gäller svenska företags förmåga att dra nytta av detta.
– Vi i Sverige är vana vid innovation och att anpassa våra företag till nya förutsättningar. Vi är också ett land med hög digital mognad vilket gör att vi har en god förmåga att förstå och använda nya tjänster. Det som möjligen kan bli en flaskhals är kompetensbrist hos företagen, att det tillkommer nya tjänster och arbetsuppgifter som inte kan matchas mot den befintliga personalen eller de som finns tillgängliga på arbetsmarknaden.
När det gäller den större bilden av svenska företags möjligheter att göra internationella affärer tycker Lena Sellgren att den ser hoppfull ut. Business Sweden publicerar fyra gånger per år ett Exportchefsindex (EMI) och de siffror som släpptes i november visar en stark optimism bland de svenska exportföretagen.
– Det är en återspegling av att vi har en stark global ekonomisk tillväxt i såväl USA och Europa som i Asien. BNP-tillväxten är fortfarande högre i Asien med ett genomsnitt på 4,5 procent jämfört med de omkring 2,5 procent som USA och Europa mäktar med. Där är det värt att påpeka att Asien nu svarar för en större andel av den svenska exporten än Nordamerika.
En av aktiemarknadens största nyheter under vintern var Geelys köp av Cevians post i AB Volvo. Affären skulle möjligen kunna tyda på ett mer generellt intresse från Kina att investera i svenska företag, men Lena Sellgren vill vara försiktig med att dra den slutsatsen.
– Det är lite knepigt att dra slutsatser av detta när det gäller de kinesiska direktinvesteringarna i Sverige. Det finns ju också företag som Huawei och ZTE som finns här av egen kraft. Men det är positivt att ett svenskt företag uppfattas som attraktivt när det gäller kompetens och innovation, och det kan ju leda till att fler får upp ögonen för Sverige som en intressant marknad att investera i.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.