Viaplay
Viaplay kan komma att sälja hela bolaget

Det fortsätter att storma i Viaplay som rasar över 35% på börsen under torsdagsmorgonen.
Rapporten för det andra kvartalet kom in i linje med preliminära siffror. Rörelseresultatet vände till negativa -6,5 mdr kronor för perioden, att jämföra med positiva 205 miljoner kronor under motsvarande period i fjol. Bolaget redovisar jämförelsestörande poster om -6,3 mdr kr som bestod av nedskrivning och reserveringar för sport och icke-sportinnehåll, kostnader för utträde ur Baltikum, nedskrivning av goodwill samt omstruktureringskostnader.
I linje med vad bolaget kommunicerat inför rapportsläppet kablas en ny strategisk plan ut, vilken inkluderar – men begränsas inte till – fokus på den nordiska kärnverksamheten, Nederländerna och Viaplay Select.
Hela koncernen kan säljas
Viaplay implementerar en ny operativ modell och skalar ner, ingår partnerskap alternativt lämnar våra övriga internationella marknader. Vidare genomför boalget en anpassning och prissättning av produkterbjudandet i Norden samt genomdriver ett omfattande kostnadsbesparingsprogram.
“Vidare gör vi även en omedelbar strategisk översyn av hela verksamheten med syfte att utvärdera samtliga möjligheter, inklusive vidarelicensiering av innehåll, avyttring av tillgångar, nyemission alternativt en försäljning av hela koncernen”, skriver Jørgen Madsen Lindemann som gör sin första delårsrapport som VD för Viaplay.
I utsiktsstycket skriver Viaplay-chefen att bolaget fortsättningsvis under året kommer känna trycket relaterat till makromiljön och ökade kostnader för originalinnehåll, inbyggda inflationsjusteringar kopplat till bolagets sporträttigheter och negativa valutaeffekter.
Koncernens resultat före intressebolag och jämförelsestörande poster förväntas uppgå till förluster mellan 850-1050 Mkr för 2023, vilket inkluderar ungefär 600 Mkr i lägre kostnad för försäljning som en effekt av genomförda avsättningar och nedskrivningar.

Förvaltaren om fullträffarna i Viaplay och Embracer: ”Jag är alltid lite motvalls”
“Vår guidning för 2024 baseras på att vår verksamhet framgent kommer omfatta Norden, Nederländerna och Viaplay Select, vilket medför att SG&A-kostnaderna bärs av en mindre organisation”, uppger VD:n i rapporten.
Viaplay förväntas leverera ett rörelseresultat mellan -150 Mkr och +150 Mkr på koncernnivå 2024. Det inkluderar uppskattningsvis 700 Mkr i lägre kostnad för försäljning. Marginalerna förväntas gradvis ökar under kommande år.
Omsättningen och det justerade rörelseresultatet är i linje med vad bolaget tidigare kommunicerat.
Viaplay Group, Mkr | Q2-2023 | Q2-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 4 591 | 3 725 | 23,2% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 16,1 | 18,4 | -12,5% |
Rörelseresultat | -6 551 | 205 | |
Rörelsemarginal | 5,5% | ||
Rörelseresultat, justerat | -273 | 132 | |
Rörelsemarginal, justerad | 3,5% | ||
Nettoresultat | -5 886 | 175 | |
Resultat per aktie, kronor | -75,24 | 2,25 |
Sammanställning av kvartalssiffrorna
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.