”Ville att det skulle gå åt helvete”

Hörlursmarknaden står inför en trådlös revolution. Det Lundbaserade företaget Epickal har precis lanserat den första upplagan av sina minimalistiska hörlurar. På drygt en månad samlade företaget ihop elva miljoner kronor på Kickstarter.

I mitten av januari lanserade Epickal de första lurarna. Intentionen var att släppa tusen enheter på förköp. När de tusen enheterna släpptes var trafiken på sidan alldeles för hög och servern pallade inte trycket, utan kraschade.

– Det gick åt pipan faktiskt. Vår webbshop raderades då servern kraschade. Den klarade inte trycket då alla var inne på sidan. Men ett par dagar senare gjorde vi en nylansering och då gick allting vägen, säger Per Sennström.

Hörlursmarknaden omsätter mångmiljardbelopp internationellt och numera ställs höga krav på ljudkvaliteten i hörlurarna, eftersom telefonerna och surfplattorna inte bara används för kommunikation utan också streaming. Bland företagen i framkant märks bland andra Zound Industries, Jays, Sennheiser och Beats – men det är få som erbjuder trådlösa hörlurar.

Det var med detta i åtanke som ingenjörerna och kompisarna Per Sennström, Olle Lindén och Kiril Trajkovski under slutet av 2013 började spåna på idén om ett par trådlösa hörlurar.

– Hela poängen med Earin är att vi har kapat sladden. För många är sladden ett irritationsmoment, speciellt om du är ute och springer, den kan fastna i håret eller i kläderna. Jag tror att det finns en frihetskänsla i att använda ett par trådlösa hörlurar. Marknaden är ju enorm och folk köper hörlurar som aldrig förr men jag tror att det är trådlösheten som är framtiden. Det har funnits trådlösa hörlurar tidigare, men de har varit fula, stora och otympliga. Vi ville göra ett par med minimalistisk design, säger Per Sennström.

Per Sennström berättar att Earins hörlurar ska vara ”idiotsäkra”, det vill säga att även de som inte är tekniskt begåvade ska klara av att hantera dem.

– Det finns många coola produkter därute, men som har en osnygg design. Vårt ansikte utåt är det minimalistiska – att det bara är att plugga in hörlurarna i öronen och lyssna, säger han.

Under våren 2014 utvecklades tekniken och designen för hörlurarna och framåt sommaren presenterade de sin idé på crowdfounding-sidan Kickstarter. Gensvaret blev enormt. Målet var att samla in 175 000 brittiska pund. På fyrtio dagar hade de samlat in en miljon brittiska pund, eller 11 miljoner kronor.

– Crowdfounding är fantastiskt eftersom du testar produkterna mot en marknad på direkten. Flyger det så flyger det, och vi lyckades flyga. Det var nästan så att vi önskade att det skulle gå åt helvete så att vi kunde släppa alltihop och fortsätta som vanligt, säger Per Sennström och skrattar.

När ljudkvaliteten blir allt viktigare för konsumenterna är det också fler som blir intresserade av bättre och dyrare hörlurar. Även Earin hör till det dyrare segmentet, 230 dollar, eller cirka 2 000 kronor, kostar deras hörlurar som produceras i Kina. Till våren eller sommaren kommer Earin finnas i butikerna, men inte i Sverige. Det är USA som är deras primära mål.

– Vi har sett att USA är marknaden där vi har fått störst respons och där har vi även kontakter inom distributionsledet och retail. Därför är den marknaden vårt första val.

– Som ingenjör kan jag berätta att man som anställd ofta har idéer som aldrig implementeras, alla coola idéer blir bortplockade i slutändan. Nu fick vi verkligen möjligheten att förverkliga en idé som vi trodde på, och det känns fantastiskt att vi har fått sådan bra respons.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.