Vinsten växer som ogräs

Husqvarnas utveckling går från klarhet till ­klarhet. Men värderingen reflekterar dock inte potentialen till fortsatta lönsamhetslyft.

Den tidigare så problemtyngda utomhusproduktstillverkaren Husqvarna har varit en av årets börsvinnare bland storbolagen. Sedan vi rekommenderade aktien i början av februari summerar uppgången till 48 procent. Aktien har också fortsatt upp efter vår upprepade köprekommendation i början av juni. De som sitter och planerar sin exit gör dock bäst i att hålla fingrarna borta från säljknappen. Det lär finnas mer att hämta i denna turnaround.

Senaste kvartalsrapporten bjöd nämligen på synnerligen uppbygglig läsning från bolaget. Valutajusterat ökade omsättningen med 3 procent och rörelseresultatet med hela 44 procent. Under årets nio första månader har rörelsemarginalen stärkts med nära 2 procent­enheter – från 7,5 till 9,4 procent. Utvecklingen illustrerar Husqvarnas nuvarande fokus – lönsamhet framför tillväxt. Och det är tydligt att det accelererade förbättringsprogrammet levererar. Målet är att ta koncernens rörelsemarginal från fjolårets dryga 5 procent till 10 procent under 2016. Alla åtgärder i besparingsprogrammet ska vara genomförda under 2015 för att ge full effekt under 2016.

I förhållande till vad koncernen levererat under de senaste åren är det en rejäl förbättring som ska till. Men i ett längre perspektiv är målet inte särskilt anmärkningsvärt. Marginalnivå­målet motsvarar i princip en vinst i nivå med toppåret 2007. Visst var konjunkturläget ett annat då, men 2016 är nio år senare. Och en marginal över 10 procent var heller ingen engångsföreteelse 2007, utan mer av en normal nivå för bolaget.

Vägen framåt för Husqvarna handlar i det korta perspektivet om omstruktureringsprogrammet, vilket koncernledningen gick igenom på en kapitalmarknadsdag i slutet av september. En central del är att minska komponentkostnaderna, som utgör ungefär 42 procent av koncernens totala kostnader, med 10 procent. Det handlar bland annat om att effektivisera inköpen, men också om att minska produkternas komplexitet och antalet produkter.

Känslan man får är att Husqvarna, ett innovativt företag med 325 år på nacken, krånglat till saker i onödan och i vissa fall levererat mer än kunderna efter­frågat. Ett konkret exempel: med programmet kommer åtta professionella trimmers skalas ner till två. Och i den olönsamma konsumentdelen, där produkter i princip utvecklas utifrån en prislapp, handlar det om att förenkla och skala bort funktioner som varken varu­husen eller kunderna kräver. Reptricket är naturligtvis att göra detta utan att tappa försäljning.

Från och med nästa år omorganiseras också företaget, vilket kommer att lägga mer fokus på starka och lönsamma varumärken, Husqvarna och Gardena, medan de olönsamma konsumentvarumärkena samlas i ett eget affärsområde. Uppdelningen är vettig då det är två vitt skilda uppgifter att utveckla produktivitetshöjande produkter till professionella användare och att ta fram ”good enough”-produkter till konsumenter.

Om Husqvarnas ledning utstrålar självförtroende om att programmet kommer lyckas är skepsisen bland analytikerna desto större. Av tio analytiker är det bara tre som har köp. Två har sälj och fem har vänta. Inte heller värderingen prisar in att vd Kai Wärn kommer att lyckas ro lönsamhetslyftet i land. På en 10-procentig rörelsemarginal 2016 ramlar p/e-talet ner under 12. Det är för lågt för ett världsledande företag som är på rätt väg, det är för lågt i förhållande till amerikanska konkurrenten Toro och det är för lågt i förhållande till Stockholmsbörsens värdering. Köp med riktkurs 65 kronor.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.