Virtuella händer ska ersätta kontrollerna

År 2025 kommer spel och appar för virtuell verklighet, vr, och förstärkt verklighet, ar, att omsätta nära 290 miljarder kronor, förutspår Goldman Sachs. Ett bolag som siktar på att få en del av den kakan är Manomotion, som riktar sig mot industrin för mobil vr och ar.

Företaget har tagit fram en avancerad programvara för att spåra dina hand- och fingerrörelser med stor precision med en mobilkamera. Programmet kan använda datan för att skapa 3d-modeller av händerna i realtid.

Målet är att tekniken ska kunna ersätta dagens handkontroller och datormöss som används till vr-program. I stället för att trycka på fysiska knappar kommer spelare att kunna se 3d-modeller av sina riktiga händer i vr-världen, och använda dessa för att flytta på spelpjäser eller klicka sig fram i menyer.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco