Virtuella händer ska ersätta kontrollerna
Företaget har tagit fram en avancerad programvara för att spåra dina hand- och fingerrörelser med stor precision med en mobilkamera. Programmet kan använda datan för att skapa 3d-modeller av händerna i realtid.
Målet är att tekniken ska kunna ersätta dagens handkontroller och datormöss som används till vr-program. I stället för att trycka på fysiska knappar kommer spelare att kunna se 3d-modeller av sina riktiga händer i vr-världen, och använda dessa för att flytta på spelpjäser eller klicka sig fram i menyer.
– Vi är övertygade om att den här tekniken kan förbättra hur människor interagerar med all form av teknik, säger Daniel Carlman, vd och medgrundare.
Världspremiären för Manomotions teknik skedde på VRX-konferensen i USA i december 2016. Sedan dess har bolaget ställt ut på andra stora mässor som CES i Las Vegas och MWC i Barcelona.
Parallellt med att man uppvaktar branschen, arbetar företaget också med att ta fram ett software developer kit, SDK. Tanken är att till exempel apputvecklare ska kunna använda programvaran för att bygga in handspårningen i sina program.
Manomotion
Gör: Gestigenkänning med mobil teknik.
Ort: Stockholm och Palo Alto.
Startår: 2015.
Anställda: 13.
Finansiering: 2 miljoner dollar, drygt 17 miljoner kronor, från privata affärsänglar, KTH Holding samt grundarna.
Omsättning 2016: 0 kr.
Huvudägare: Grundarna Shahrouz Yousefi, Daniel Carlman, Haibo Li och KTH Holding.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.