Volvo
Analyshuset om Volvos miljardaffärer: ”Strategiskt klokt”

Volvo stiger 2,3% på börsen efter beskedet om dubbla miljardaffärer.
Volvo Construction Equipment köper återförsäljaren Swecon, som säljer anläggningsmaskiner, av Lantmännen för 7 mdr kr. Samtidigt säljer Volvo CE sitt ägande i kinesiska Shandong Lingong Construction Machinery, SDLG, för 8 mdr kr.
Volvo skriver att köpet av Swecon är “ett strategiskt steg för att ytterligare investera i återförsäljarverksamhet på viktiga marknader”.
Analyshuset Citi är inne på samma spår.
“Vi ser Volvos drag som strategiskt klokt, även om det inte har någon väsentlig påverkan på resultat eller kassaflöde på kort sikt”, skriver Citi i en kommentar.
Citis bedömning är att affären endast bidrar marginellt med ny försäljning till Volvo.
“Affärslogiken bygger istället på att komma närmare Volvos kunder genom direkt samarbete, i en tid då branschens omställning prövar Volvos konkurrenskraft”, skriver analyshuset och fortsätter:
“Volvo har redan en hög andel egna återförsäljare inom lastbilar i Europa, och detta kan ses som ett första steg mot ytterligare integration framåt inom byggsektorn i Europa, särskilt i ett läge där det finns potential för infrastrukturdriven efterfrågan.”
Kina fortsatt viktigt
Försäljningen av SDLG väntas ge en positiv engångseffekt på 1 mdr kr i Ebit. Samtidigt kommer försäljningen också att ha en negativ skatteeffekt på 1,6 mdr kr, beroende på valutaförändringar, enligt Volvo.
“SDLG stod för cirka 2 % av Volvokoncernens intäkter under 2024 (runt 10 mdr kr), och genererade en vinst på 620 Mkr (minoritetens andel, 30 %, uppgick till 186 Mkr). Därmed blir resultatpåverkan av försäljningen marginell”, konstaterar Citi.
Även om orsaken till försäljningen är ökad konkurrens och teknikskifte förblir Kina viktigt.
“Kina förblir dock en viktig marknad för Volvo CE, som behåller sitt strategiska fokus på att driva utvecklingen av hållbara lösningar inom den kinesiska byggindustrin. Bolaget siktar särskilt på nyckelsegment som gruvdrift, stenbrott och ballast samt tung infrastruktur, med premiumprodukter och tjänster under varumärket Volvo”, skriver Citi.
Kepler Chrevreux kallar avyttringen “något överraskande”, men tycker att det gör Volvo CE till ett bolag som är lättare att förstå.
Analyshuset skriver:
“Kan ses som ett steg mot ökad självständighet, och potentiellt också göra det lättare att knoppa av.”
Läs mer:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.