Högre rörelseresultat än väntat från Volvo

Fordonstillverkaren Volvos omsättning var som väntat men resultatet var starkare än marknaden förväntat sig.
AB Volvos vd Martin Lundstedt.
AB Volvos vd Martin Lundstedt. Foto: Thomas Johansson/ TT

Omsättningen steg 11,0% till 85 300 miljoner kronor (76 852). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 85 410. Justerat för valutakursförändringar och avyttringen av UD Trucks steg nettoomsättningen med 20%.

Rörelseresultatet blev 9 403 miljoner kronor (7 508), väntat rörelseresultat var 8 796. Rörelsemarginalen var 11,0% (9,8).

Justerat rörelseresultat utföll på 9 403 miljoner kronor (7 217), väntat var 8 749, med en justerad rörelsemarginal på 11,0% (9,4).

Förändrade valutakurser hade en positiv påverkan på rörelseresultatet om 126 miljoner kronor.

Resultat per aktie hamnade på 3,47 kronor (2,81).

Det operativa kassaflödet i Industriverksamheten uppgick till -5 735 miljoner kronor (11 712).

”Under Q3 2021 var efterfrågan god på Volvokoncernens produkter och tjänster på de flesta marknader världen över. Vi ökade vår nettoomsättning till 85,3 miljarder kronor med en stark tillväxt inte minst i serviceaffären. Kvartalet påverkades dock av brist på halvledare, andra komponenter och fraktkapacitet vilka resulterade i produktionsstörningar och ökade kostnader. Vi levererade trots det ett justerat rörelseresultat på 9,4 miljarder kronor, vilket motsvarar en marginal på 11,0%”, säger Martin Lundstedt, VD för Volvo, i en kommentar.

Orderingång lastbilar var 51 118 fordon (53 097) medan leveranserna var 43 984 stycken (33 868). Siffrorna avser exklusive UD Trucks.

Orderingången för anläggningsmaskiner uppgick till 20 738 stycken (20 848) medan leveranserna var 18 085 stycken (19 774).

Marknaden för anläggningsmaskiner minskar nu kraftigt i Kina efter flera år med uppgång. Detta vägs dock upp av en uppgång i andra delar av världen såsom exempelvis Europa och Nordamerika, skriver Lundstedt.

Volvo sänker sina prognoser för totalmarknaden i Europa för tunga lastbilar, 30, med 10 000 fordon. Nästa år väntas marknaden växa från 280 000 till 300 000 fordon. Nordamerika sänks också fast med 20 000 fordon till 270 000. Nästa år väntas även den marknaden växa till 300 000 fordon.

Brasilien och Kina lämnas oförändrade. Brasilien väntas växa nästa år medan Kina väntas krympa. Prognosen för Indien höjs med 40 000 för tunga lastbilar till 170 000. Nästa år väntas den växa till 200 000 fordon.

Volvo, Mkr Q3-2021 Konsensus Förändring mot konsensus Q3-2020 Förändring
Nettoomsättning 85 300 85 410 -0,1% 76 852 11,0%
Rörelseresultat 9 403 8 796 6,9% 7 508 25,2%
Rörelsemarginal 11,0% 10,3% 9,8%
Rörelseresultat, justerat 9 403 8 749 7,5% 7 217 30,3%
Rörelsemarginal, justerad 11,0% 10,2% 9,4%
Resultat per aktie, kronor 3,47 2,81 23,5%
Kassaflöde från löpande verksamhet -5 735 11 712

Konsensusdata från Factset

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets