Volvo säljs i helgen – Kinas vicepresident till Sverige

(Uppdaterad) Ford och Geely har kommit överens. På söndag eller måndag ska köpet av Volvo Personvagnar undertecknas under pompa och ståt i närvaro av svenska kungen och Kinas vicepresident Xi Jinping.

-Vi avvaktar besked från UD och kinesiska ambassaden huruvida det blir söndag eller måndag, säger Volvos informationsdirektör Olle Axelsson.

Antingen sker undertecknandet under söndagen i Göteborg eller så blir det i Stockholm på måndag.

Avtalet innebär dock inte att Volvo omedelbart övergår i kinesisk ägo. Själva köpeprocessen pågår i ytterligare minst tre månader. Ett kinesiskt övertagande av Volvo kan då ske under sommaren.

Det innebär att Ford och Geely kör över de fackklubbar på Volvo som i veckan protesterade mot köpet. Sveriges Ingenjörer/Akademikerna, Unionen och Ledarna förklarade i ett uttalande att man inte kan stödja Geely och att man vill ha svar på ett antal viktiga frågor. Bland annat vill man veta hur den framtida ledningen ser ut och om det finns kapital för att utveckla Volvo.

Under lördagen träffar dock representanterna för Volvos fackklubbar Geelys huvudägare Li Shufu.

-Då ska vi ställa frågor om finansieringsplanen, säger Glenn Magnusson, ordförande för Unionen på Volvo.

Och om ni inte får tillfredsställande svar på era frågor?

-Då får vi se vilken information vi får fram till closing (då köpet slutförs).

Hur mycket Geely betalar för Volvo är inte klart, men enligt rykten understiger det 15 miljarder kronor. Ford betalade drygt tre gånger så mycket när man 1999 köpte Volvo Personvagnar.

Hur som helst är det Kinas största utlandsaffär någonsin inom bilbranschen. Tidigare kinesiska övertag av utländska bilmärken har inte varit så lyckosamma. Brittiska MG Rover köptes 2006 av Shanghai Motors som inte fått fart på affären. Shanghai Automotive Industri Corporation kontrollerar sedan 2004 koreanska Saangyoyng som har blivit en ekonomisk katastrof. Tengzhong Heavy Industrial Machinery försökte köpa Hummer av amerikanska GM, men hade inga pengar och fick nobben av den kinesiska staten.

Inte heller Geely har egna pengar för att köpa Volvo, men uppenbarligen har man fått lån av de statkontrollerade kinesiska bankerna.

Efter några års förlust väntas Volvo i år gå med vinst. Försäljningen ökar samtidigt som ett antal besparingspaket har gett resultat.

Anledningen till att Ford vill göra sig av med Volvo är att man vill koncentrera sig på ett enda varumärke. Tidigare har man sålt Jaguar och Land Rover till indiska Tata samt Aston Martin till ett konsortium med huvudsakligen kuwaitiska investerare.

Volvo Personvagnar, eller Volvo Car Corporation som företaget officiellt heter, har två huvudfabriker, en i Göteborg (Torslanda) och en i belgiska Gent. Man har också en sammansättningsfabrik i Kina, som är företagets snabbast växande marknad, där en förlängd lyxversion av S80 har blivit en succé.

Volvo tillverkar modellerna XC90, S80, XC70, V70, C70, S60, V50, S40 och C30. I höst introduceras även kombibilen V60 och under nästa år en större version av C30.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.