Volvos chockrapport
Volvos båda aktieslag rusar på Stockholmsbörsen. Kursen klättrar 16 procent till drygt 40 kronor i den inledande handeln.
Volvokoncenrnen redovisar ett resultat efter finansiella poster på -2.510 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2008 (2007 var vinsten 5.609 miljoner kronor).
Resultatet påverkades negativt av en jämförelsestörande post bestående av kostnader relaterade till personalneddragningar om 750 miljoner kronor.
Vidare påverkades resultatet av nedskrivningar av begagnatlager med -300 miljoner kronor samt ökade avsättningar för restvärdesåtaganden om -300 miljoner kronor.
Analytikerna hade räknat med ett resultat efter finansiella poster på 807 miljoner kronor, enligt SME Direkts sammanställning.
I SME:s konsensusprognos ingick inte några engångsposter.
Rörelseresultatet uppgick till -999 miljoner kronor (5.775). Valuta påverkade rörelseresultatet negativt med cirka 200 miljoner kronor jämfört med fjärde kvartalet 2007. Analytikernas förväntningar låg på ett rörelseresultat om 1.131 miljoner kronor. Rörelsemarginalen blev -1,3 procent under kvartalet (6,8). Väntat var en marginal på +1,5 procent.
Om resultatet var uselt, jämfört med förväntningarna, så var försäljningen något bättre än väntat:Nettoomsättningen uppgick till 76.954 miljoner kronor (84.556), jämfört med analytikernas snittprognos på 75.492 miljoner kronor.
Volvokoncernens nettoresultat landade på -1.361 miljoner kronor (4.059), motsvarande -0:67 kronor per aktie (2:00).
Styrelsen föreslår till årsstämman att Volvo lämnar en utdelning på 2:00 kronor (5:50). Enligt SME Direkt förväntades en utdelning på 2:40 kronor.
Volvokoncernens totala nettoorderingång på lastbilar sjönk med 82 procent i fjärde kvartalet 2008 jämfört med motsvarande kvartal 2007. Det framgår också av rapporten.
Nettoorderingången i Europa uppgick till -1.549 lastbilar jämfört 41.403 i det fjärde kvartalet 2007. I Nordamerika var nettoorderingången 4.037 lastbilar (8.879).
Den totala europeiska lastbilsmarknaden (Europa 29 länder) väntas minska till 180.000-220.000 fordon under 2009.
Det skriver Volvokoncernen. Preliminär statistik har visat att Europamarknaden 2008 uppgick till 318.700 tunga lastbilar, vilket var en nedgång med 3 procent från 2007.
Volvo räknar med att den nordamerikanska marknaden för tunga lastbilar minskar till 165.000-185.000 tunga lastbilar under år 2009. Det kan jämföras med utfallet för 2008 som var 184.938 tunga lastbilar i Class-8 segmentet, vilket i sin tur var en nedgång med 11 procent från 2007 års nivå.
Den japanska totalmarknaden för medeltunga och tunga lastbilar väntas minska med 10-15 procent under 2009, jämfört med 2008 års nivå på 74.500 lastbilar.
Volvochefen Leif Johansson skriver i rapporten att det nu är svårt att bedöma den totala lastvagnsmarknaden. Bolaget räknar dock inte med någon återhämtning i efterfrågan under det första halvåret.
Volvos prognos för den europeiska marknaden för anläggningsmaskiner under 2009 är en att den minskar med 30-40 procent.
Den nordamerikanska marknaden väntas minska med 10-20 procent medan Volvos prognos för övriga marknader är reducering med 30 procent.
Volvo räknar med att kostnaderna för råmaterial och komponenter kommer att vara på fortsatt höga nivåer under första kvartalet 2009 för att därefter successivt minska när kontrakt tecknade under 2008 löper ut.
Under det fjärde kvartalet 2009 var Volvokoncernens kostnader för råmaterial i storleksordningen 900 miljoner kronor högre än i fjärde kvartalet år 2009.
nullnullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.