Volvos rapportrally är värt 17 miljarder: ”Stadig förbättring”

Det blev ännu en rökarrapport från lastbilsjätten Volvo. I en intervju med Affärsvärlden berättar VD Martin Lundstedt om förändringarna som lyfter rörelsemarginalen. Han försvarar också hemliga prislappen för jättesatsningen i Nordamerika. "Det är ingen dramatik", säger han.
Volvos rapportrally är värt 17 miljarder: ”Stadig förbättring” - WEB_INRIKES
Volvos VD Martin Lundstedt kommenterar bolagets delårsrapport. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Vid 14-tiden var Volvo-aktien upp 3% efter en stark rapport för det första kvartalet. En ökning av börsvärdet med 17 miljarder kronor.

Orderingången föll som väntat, men omsättningen och det justerade rörelseresultatet slog analytikernas förväntningar. För lastbilsrörelsen lyfte rörelsemarginalen till 14,5%, trots att leveranserna minskade med 10%.

Är det här en bekräftelse på att kunderna accepterat era prishöjningar? 

“Ja, det får man väl ändå säga. Vi har haft en stadig förbättring av prisrealiseringar”, säger Martin Lundstedt till Affärsvärlden.

Vid sidan om prishöjningar nämner han implementering av nya produkter och tjänster, såväl som en växande serviceaffär som skäl till marginallyftet.

“De senaste årens ökning av volymer ger mer enheter att serva”, säger Martin Lundstedt och lägger till:

“Den andra biten är att vi jobbar mycket med vår kontraktsaffär. Det vill säga att våra kunder har abonnemang gällande reparationer och underhåll, som är väldigt viktigt för oss. Det skapar en ytterligare stabilitet och längre kontrakt.”

Enligt Volvo-VD:n är serviceaffären också viktig för att försvara den höga rörelsemarginalen, när orderingången viker ner.

“Sen handlar det om att ha en rörlighet i vår kostnadsmassa, i förhållande till de volymer som vi har. Där har vi varit tidigt ute med anpassningar av våra industriella enheter. Men också god kostnadskontroll.”

Martin Lundstedt i Göteborg under onsdagen. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Hemlighåller fabrikens prislapp

Den 11 april aviserade Volvo satsningen på en ny lastbilsfabrik i Mexiko. 2026 beräknas den vara i drift. Men några kostnader har inte kommunicerats, vilket hört till vanligheterna på sistone. Inte heller batterifabriken i Mariestad eller satsningen på bränsleceller tillsammans med Daimler har fått någon offentlig prislapp. Något som kritiserats av Nordeas analyschef Agnieszka Vilela.

Varför berättar ni inte vad Mexikofabriken kostar? 

“Av flera olika skäl. Dels tittar vi fortfarande på vilka steg och i vilken omfattning (fabriken ska byggas i, reds. anm.). Det här är också känd materia i form av slutmontering och en hyttfabrik. Det är ingen dramatik och ryms väl inom vår färdplan för kapitalinvesteringar. Sen hänger den väl ihop med de satsningar som vi har gjort i Nordamerika, så att precisera det tycker jag inte bidrar speciellt mycket”, säger Martin Lundstedt.

Finns det inte ens risk att marknaden underskattar storleken på investeringarna? 

“Om man tittar på balansen mellan rörelseresultat, balansräkning, vår finansiella position, våra kapitalinvesteringar, och vad vi ger tillbaka till aktieägare i form av utdelningar, tycker jag det visar att vi har en långsiktig syn. Å ena sidan fortsätter vi investera för framtiden, å andra sidan ser vi till att vara en attraktiv och god investering för våra aktieägare.”

Volvo har svaga år bakom sig i Nordamerika. Varför satsa så hårt i motvind? 

“Vi har haft svårt att få upp våra marknadsandelar eftersom vi har haft kapacitetsrestriktioner. Vi ser också, när det gäller kunderna och vår affärsmodell, att Nordamerika är väldigt intressant. Vi behöver strukturellt öka vår kapacitet för att ta tillvara på de möjligheterna, så det går helt i linje med vår långsiktiga strategi.”

Investerar stort i Mellanöstern

En annan plats där Volvo satsat stort på senare år är i Mellanöstern. Bland annat har Eqypten gjorts till en stor exporthubb för Volvo Bussar.

Hur tänker du kring investeringarna i en alltmer svårnavigerad MENA-region?

“Självklart följer vi utvecklingen noga. Över huvud taget den geopolitiska utvecklingen är något som är en viktig parameter för oss”, säger Martin Lundstedt och fortsätter:

“I det här fallet jobbar vi med MCV, en viktig partner (av flera i regionen, reds. anm.) som vi har jobbat med i många år. Jag tror som alltid att handel och utbyte genom affärer är viktigt också för att försöka vara med och stabilisera en värld som är mer orolig än på väldigt länge.”

Q1-rapporten i siffror

Volvo (Mkr) Q1 2024 Konsensus Förändring mot konsensus Q1 2023 Förändring
Nettoomsättning 131 177 128 952 1,7% 131 303 -0,1%
Rörelseresultat 18 159 17 266 5,2%
Rörelsemarginal 13,8% 13,1%
Justerat rörelseresultat 18 159 16 904 7,4% 18 566 -2,2%
Justerad rörelsemarginal 13,8% 13,1% 14,1%
Resultat före skatt 18 442 16 797 9,8%
Nettoresultat 14 103 12 934 9,0%
Resultat per aktie, kronor 6,92 6,35 9,0%

Läs ocksåAnalytikerna: Finns uppsida i Volvo – men jätten är dyrare än flera rivaler

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från AMF