Intervju Yubico
Yubicos VD svarar på festkritiken: ”Det tar jag till mig”
Samtidigt får bolaget kritik för en medarbetarkonferens som belastar resultatet.
"Vi borde kanske vara bättre på att guida för att vi kommer att göra det här framöver", säger VD:n Mattias Danielsson.

Omsättningen jämfört med samma kvartal i fjol ökade med 25% för datasäkerhetsbolaget Yubico.
“Tittar man på de finansiella resultat vi levererar, tycker jag det är ganska stabilt”, säger VD:n Mattias Danielsson till Afv.
Samtidigt sjönk orderingången med 10% i första kvartalet jämfört med för ett år sedan. Men det finns fler varningslampor som blinkar rött i delårsrapporten.
Danielsson ser signaler på en försvagad marknad, där kunder avvaktar med ordrar.
“Det är försäljningsprocesserna på större affärer som drar ut på tiden”, konstaterar han.
Har kundernas osäkerhet kommit snabbt och oväntat?
“Tittar man på ett normalt kvartal sker nästan hälften av ordrarna under kvartalets sista månad. Det vill säga mars under Q1, juni under Q2, september under Q3 och så vidare. Det gjorde att när vi märkte att folk började dra öronen åt sig under mars, får det en effekt redan under Q1.”

Och tulloron verkar inte vara över än, enligt VD:n.
“Osäkerheten finns där fortfarande. Vad kommer härnäst? Vi har stora kunder i allmänhet med komplexa leverantörskedjor över hela världen. Och för dem att planera verksamheten och göra investeringsbeslut, det blir en trögare process helt enkelt”, säger han.
Konferens för 25 miljoner
Ett annat utropstecken i rapporten är kostnaden för bolagets medarbetarkonferens om 25 Mkr.
Vad säger du till dem som är kritiska till kostnaden som belastar resultatet?
“Vi har en organisation med anställda över nästan hela världen. Det är inte så att vi har ett stort kontor som alla åker till, utan vi jobbar väldigt spritt”, säger Danielsson och fortsätter:
“Då blir det väldigt viktigt att ha sammankomster, att alla träffas, får höra samma sak och ta del av gruppgemenskapen. Ett alternativ hade varit att ha färre och centrala kontor. Jag tror att man ska se det i det perspektivet.”
Han vänder sig emot de som skriver att det är en stor fest.
“Absolut inte. Det är väldigt intensivt arbete, kan jag intyga. Jag tycker att det, ur kostnads- och intäktsperspektiv, är ett överlägset sätt att driva verksamheten jämfört med att ha många små kontor som man “tvingar” folk till”, säger han.
Borde guida bättre
Ett alternativ hade, enligt VD:n, varit att aktivera kostnaden och ta den över sex kvartal givet att medarbetarkonferenser sker var 18:e månad.
“Men då börjar man nästa ägna sig åt kreativ bokföring, så det är bättre att ta kostnaderna när de uppstår. Vi borde kanske vara bättre på att guida, för vi kommer göra det här framöver. Så det tar jag verkligen till mig”, säger han.
Som aktieägare får man räkna med att det här kommer att fortsätta?
“Ja, och jag upplever att det finns stöd för det, om man tittar både i styrelse, ledning och bland anställda.”
Era rapporter brukar ju resultera i ganska volatila reaktioner i aktien. Så även i dag, med ett tapp på 15%. Hur ser du på slagigheten?
“Vi måste bli bättre i vår kommunikation. Ett tydligt exempel: Hade jag flaggat i vår Q4 för att vi kommer att göra det här eventet i Q1, då hade jag kanske inte behövt få just den här negativa reaktionen. Det får jag väl sätta på mitt lärokonto.”

Danielsson vill också få bort fokus från Yubicos ordervärde.
“Det kommer och har alltid varit slagigt från kvartal till kvartal. Det är självklart viktigt, det är därför vi väljer att kommunicera det. Det är en del av hur man ska förstå bolaget, men det är kombinationen av orderingång och intäkter som gör att man får en bra bild, och självklart även bra lönsamhet.”
“Då blir folk oroliga”
Han nämner att det stora frågetecknet när bolaget rapporterade sitt fjärde kvartal var varför orderingången var så mycket större än intäkterna.
“Nu har vi högre net sales än orderingång i det här kvartalet. Då blir folk istället oroliga för att det betyder att marknaden har vikit. Nej, det har den inte. Men vi ser att stora affärer tar längre tid i försäljningsprocessen än man hade förväntat sig”, säger han.
Angående aktien är den ganska högt blankad. Är det något du reflekterar över, att man ser en svaghet i affären?
“Vi släppte en security advisory i Q3 förra året. Det var en säkerhetsbrist i nyckeln som gjorde att man under särskilda omständigheter kunde tillverka en kopia av Yubikeyn. Jag skulle bedöma att det var en teoretisk risk, kanske inte helt saklig.”
VD:n pekar på att den volatilitet aktien erbjuder också kan locka till sig blankarfirmor.
“Där måste vi bli bättre på att kommunicera, så vi kommer bort från den här slagigheten”, konstaterar han.
“Alltid jobbigt”
I vintras valde VD:n att sälja aktier till ett värde av 56 Mkr, kort efter att hans lock up-avtal löpte ut.
“Jag hade pratat med min styrelse om det, att jag skulle sälja just den här mängden. Det är alltid jobbigt för man vet att folk läser in en massa saker. Jag är väldigt positiv till Yubicos framtida utveckling och har inga fler planerade sommarstugor att köpa. Jag är ganska nöjd.”
“Men jag behöver ett vinterhus också”, säger han skämtsamt.
Läs också:
Yubicos VD säljer aktier för 56 Mkr – och köper sommarställe
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.