Afv-portföljen Insplanet
Ett jämförelsevis billigt Insplanet
Insplanet (dagskurs 10,00 kronor 13/6-2017) driver jämförelsesajter inom försäkringar och privatlån och tjänar pengar när en besökare nappar på något erbjudande på sajten. Det rör sig alltså om en förmedlingsaffär. Insplanets betalande kunder är de försäkrings- och kreditbolag som man samarbetar med.
Insplanet | SEK | |||
Börskurs: | 10,00 | |||
Antal aktier (miljoner): | 13,5 | |||
Börsvärde: | 135 Mkr | VD | Tomas Jonson | |
Nettokassa: | 42 Mkr | Styrelseordförande | Emil Viklund | |
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2016 | 2017E | 2018E | 2019E | |
Omsättning | 95 | 108 | 119 | 131 |
– Tillväxt | 19,6% | 14,0% | 10,0% | 10,0% |
Rörelseresultat | 7 | 8 | 11 | 16 |
– Rörelsemarginal | 7,6% | 7,0% | 9,5% | 12,0% |
Resultat efter skatt | 6 | 6 | 9 | 12 |
Vinst per aktie | 0,47 | 0,40 | 0,60 | 0,90 |
Utdelning per aktie | 0,25 | 0,25 | 0,60 | 0,90 |
Avkastning på eget kapital | 14% | 12% | 16% | 21% |
Operativt kapital/omsättning | 4% | 4% | 4% | 4% |
Nettoskuld/EBIT | -5,4 | -5,9 | -4,2 | -3,2 |
P/E | 21,5 | 25,0 | 16,7 | 11,1 |
EV/EBIT | 13,0 | 12,4 | 8,3 | 6,0 |
EV/Sales | 1,0 | 0,9 | 0,8 | 0,7 |
Bolaget startades redan 1999 och har byggt upp en stark ställning inom försäkringar. Den viktigaste produkten är bilförsäkringar. Detta är en marknad som domineras nästan helt av ”de fyras gäng” (IF, Trygg Hansa, Länsförsäkringar och Folksam). Det finns möjligheter för prispressare att ta marknad och då är Insplanet en naturlig försäljningskanal. Idag jobbar bolaget ihop med totalt 18 sådana mindre försäkringsbolag, till exempel Moderna, ICA Försäkringar, Paydrive och Vardia.
På bolagets hemsida jämförs villkoren för dessa och väljer användaren att teckna en försäkring efter detta så får Insplanet en peng för det. Konkurrensfördelen ligger därför mycket i att ha många partners, en effektiv marknadsföring för att få trafik till sajten samt effektiva processer för jämförelse och försäljning. Bolaget har under senare år satsat alltmer på att bygga upp sitt varumärke. Både genom Google, men även genom radio- och TV-reklam.
Aktien är noterad på First North och vid en snabb titt på bolaget är det några saker som sticker ut som intressanta.
- Värderingen. Börsvärdet är 130 Mkr men då får man en nettokassa på cirka 40 Mkr också. Detta för en rörelse som historiskt tjänat pengar varje år och ibland riktigt bra. Det ser ganska billigt ut, helt enkelt.
- Stark ställning. Inom bilförsäkringar framstår Insplanet som en stark spelare som ihop med Compricer delar på marknaden (i det webbaserade förmedlarledet). Konkurrensen är inte alls lika hård här som inom låneförmedling (Lendo, Freedom Finance, Zmarta…) även om ett par nya spelare dykt upp.
- Dold lönsamhet. Under 2016 och in i 2017 har tillväxten varit bra men resultatet står och stampar. Det speglar dels stora investeringar i marknadsföring, dels kostnader för att utveckla nya tjänster inom bilägande. När dessa investeringar klingar av kan vinsterna ta fart.
- Dold utdelningsförmåga. Lossnar det vinstmässigt kan Insplanet ge stora utdelningar med sin feta kassaposition. Dagens snåla utdelningspolicy är i praktiken överspelad och chansen finns till stora höjningar från årets nivå 0,25 kr/aktie.
Skissar man med lös hand på vad bolaget skulle kunna tjäna i en fas när dagens investeringar börjar klinga av så blir nyckeltalen attraktiva. Under första kvartalet i år var marginalen svag på 5,5 procent men antar vi normala marknadsföringskostnader och bortser från kostnaden för satsningen på nya biltjänster (bolaget Motormäklarna) så anar vi en underliggande siffra närmare 18 procent.
Historiskt har marginalerna pendlat mellan 6 och 26 procent. I vårt normalscenario har vi räknat med 12 procent. Detta bygger på att de investeringar man nu tar skapar bestående värden i form av tillväxt och det återstår förvisso att se.
Det nästan totala ointresse som Insplanet röner på börsen tycker Börsplus skapar ett intressant läge. Affärsmodeller som bygger på förmedling har rent generellt värderats upp av investerare (till exempel i affiliates) och i konsumentledet ökar beteendet att jämföra villkor på nätet. Det talar till Insplanets fördel, och kan ledningen bara börja visa på ett positivt vinstmomentum (andra halvåret?) kan aktien mycket väl värderas om.
Det finns ändå några lite mer negativa faktorer som ska lyftas fram.
- Illikviditet. Aktien handlas inte så mycket vilket gör att man får betrakta den som en illikvid tillgång i sin portfölj med den extra risknivå som det för med sig.
- Tuff marknad. De fyras gäng dominerar marknaden och de ratar förmedlare. Historiskt har de köpt upp framgångsrika uppstickare och snabbt avslutat distribution via förmedlare. Det kan snabbt ändra förutsättningarna för Insplanet.
- Nya konkurrenter. Lite oroande är att två spelare breddat sig mot bilförsäkring på kort tid (Zmarta och Elskling). Det antyder att det är lättare än vi trott och reser frågan varför de inte istället förvärvat Insplanet.
- Inget bud i fjol. Storägaren Bonnier valde att inte nyttja en option på att förvärva Insplanet för motsvarande 15 kronor per aktie när de hade chansen 2016 – trots att mediekoncernen borde ha en del synergier i en sådan affär.
Med detta sagt landar vi ändå i uppfattningen att Insplanet är en aktie man kan köpa. Risknivån är högre än normalt så den är inte för alla. Men uppsidan är lockande om bara ledningen vänder den stagnanta vinsttrenden. Och som vi ser det beror denna inte på förlorad konkurrenskraft utan på en investeringsfas som bygger nya värden.
Även med en försiktig multipel på EV/ebit 9 blir avkastningspotentialen över 50 procent i aktien. Det väger upp så pass mycket av riskerna att vi landar i ett köpråd. Vi köper även en liten post till Börsplus portfölj men vill varna för att handeln är tunn.
(Börsplus säljer Academedia för att finansiera köpet av Insplanet.)
Fördjupad analys Insplanet
Affärsmodell
Insplanet har en förmedlingsaffär dels inom försäkringar, dels inom olika finansiella produkter men framför allt blanco-lån. Det innebär att bolaget inte i någon betydande mening säljer egna produkter (även om man har vissa sådana inom bil- och mopedförsäkring) utan förmedlar produkter från sina partners. Dessa partners betalar i sin tur en ersättning för detta till Insplanet.
Slutkunden, som tecknar en försäkring eller tar ett lån via Insplanet, genererar i sig inga pengar till Insplanet men är förstås ändå motor i verksamheten. Bolaget driver ett antal webbplatser där villkor för olika produkter jämförs. De stora sajterna är insplanet.se och myloan.se. Genom att locka konsumenter till dessa jämförelsesajter och få dem att välja något alternativ där tjänar bolaget pengar.
Modellen påminner om de affiliate-bolag som Börsplus skrivit om tidigare. Insplanet har dock stort inslag av personlig rådgivning (försäljning) via telefon som dessa saknar vilket speglar att bolaget sattes upp så, med stor kundavdelning från början, och de något komplicerade försäkringsprodukterna. Under senare år har Insplanet gjort ett arbete för att bli mindre personalintensivt, satsa på självbetjäningsfunktionalitet och mer marknadsföring.
Intäkterna genereras mestadels genom en engångsersättning vid förmedlingen. Tidigare har bolaget haft betydande förmedling med beståndsersättning som ger en mindre peng år ett men i gengäld en återkommande intäkt varje period kunden förnyar sin försäkring hos partnern. I första kvartalet svarade dock engångsersättning på 96 procent av förmedlad volym.
Lönsamheten i Insplanets affärer har pendlat starkt genom åren, mellan 24 och 6 procent i rörelsemarginal. Några faktorer som påverkat utvecklingen:
- Priskrig eller fred inom bilförsäkringar. När många uppstickare vill ta marknad och de stora aktörerna ligger lågt är det bra tider för Insplanet och tvärtom.
- Förlust av partners. Det är inte alls ovanligt att små försäkringsbolag köps upp av större som ofta raskt avslutar prisoffensiver via alternativa distributionskanaler som Insplanet.
- Marknadsföringskostnader. Särskilt prisnivån för att köpa sökord på Google kan pendla.
- Konkurrens. Det har växt fram några större aktörer inom bolagets nischer, som Compricer och Lendo.
Insplanets marknad
Den klart viktigaste marknaden för Insplanet är bilförsäkringar. Man är endast verksam i Sverige. Detta är ett segment som nästan totalt domineras av de ”fyra stora” – IF, Folksam, Trygg Hansa och Länsförsäkringar.
De fyra har ungefär 90 procents marknadsandel i Sverige. De har valt att inte alls jobba med förmedlare – undantaget Länsförsäkringar för enstaka bolag. Jättarna är heller inte pigga på att deras försäkringar jämförs på fristående webbsajter. Insplanet anger till exempel inte längre priser på deras produkter i sina jämförelser.
Den marknad som Insplanet betjänar är de 10 procent som kontrolleras av uppstickare som till exempel Moderna, som ingår i danska Tryg AS. I nuläget har bolaget avtal med 18 sådana mindre aktörer. Deras vilja att ta marknadsandelar i Sverige varierar över tiden. Just nu är uppstickarna aktiva vilket är en bra miljö för Insplanet.
Konkurrenter till bolaget är främst Compricer men också Elskling (genom Jämförsäkringar) och Zmarta. De två senare är relativt nya på marknaden och har breddat sig utifrån annan kärnverksamhet, nämligen jämförelser inom elavtal respektive privatlån. Också Compricer har ett bredare erbjudande än endast försäkringar. Insplanet har valt att renodla sitt varumärke kring just försäkring.
Bilden är att marknaden inte är särskilt snabbt växande men heller inte alls så konkurrensutsatt som exempelvis inom låneförmedling. På sikt finns möjlighet till högre tillväxt i och med att det fortfarande är vanligt att konsumenter köper försäkringar utan att jämföra med andra alternativ. Insplanet själva säger att det sker i två fall av tre vid nybilsköp, baserat på en egen undersökning. Vanligtvis sparar en kund uppåt 2 000 kronor per år på att jämföra och välja bästa alternativet, hävdar Insplanet.
Strategi och mål
Bolagets långsiktiga operativa mål:
- Insplanet ska uppvisa årlig resultat- och intäktstillväxt.
- Intäkterna per anställd ska öka årligen.
- Insplanet ska befästa positionen som Sveriges ledande aktör inom jämförelser, rådgivning och köp av privatekonomiska produkter och tjänster, primärt inom försäkring och privatlån.
Måluppfyllnad historiskt
Som framgår i diagrammet ovan har intäkts- och resultatutvecklingen varit mycket svängig genom åren. Det finns ingen stabil trend av stadigt ökande resultat, tvärtom verkar rörelsen högst instabil.
Under senare år har ledningen jobbat med att öka inslaget av självbetjäning i produkterna. Kunder som tecknar en försäkring direkt online, utan att någon på Insplanet behöver ringa upp, får exempelvis en tidningsprenumeration som gåva just nu. Antalet anställda har minskat från 106 till 78 sedan 2012, vilket skapat ökad intäkt per anställd varje år sedan 2013.
Strategier
Under 2012 gjorde bolaget vägvalet att driva affärerna i två varumärken som renodlas på delsförsäkring (Insplanet), dels lån (Myloan). TIll skillnad från Compricer och i likhet med Lendo tror Insplanet att det finns begränsade synergier i att erbjuda flera jämförelse-funktioner inom samma varumärke, som bolån, bredband, försäkringar, el, hemlarm med mera.
Tittar vi på de aktuella prioriteringar som ledningen gör är det ett par saker som sticker ut:
Öka investeringarna i varumärke. Förutom Google-aktiviteter har en större radiokampanj startats och Insplanet har även investerat i viss TV-reklam. Målet är att bygga kännedom om varumärket och ladda detta med ”försäkring”.
Bredda tjänsteerbjudandet inom bilsegmentet. Under ett drygt åt har Insplanet investerat i att bygga nya tjänster som ska lanseras 2017. Bolaget har också köpt ett bolag, Motormäklarna, som erbjuder sig sälja begagnade bilar till bättre villkor än man får i handeln.
Bolagets största ägare | Andel av kapital & röster |
Daniel Soussan | 29,64% |
Bonnier | 25,00% |
Swedbank Försäkring | 15,05% |
Peter Ahldin | 10,62% |
Avanza Pension | 3,40% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 1,24% |
Johan Andersson | 1,17% |
Swedocean Fastighets AB | 1,15% |
Awk Ventures LTD | 0,89% |
Göran Lindén | 0,87% |
Jonas Tellander | 0,74% |
Insplanets aktie
Största ägare i Insplanet är Daniel Soussan startade bolaget och länge var vd. Numera sitter han i styrelsen. Bonnier är näst störst efter en affär 2014 då mediekoncernen slöt ett avtal om att bädda in Insplanets jämförelsetjänster på bland annat Dagens Industris och Expressens sajter.
Bonnier fick då även en option på att öka ägandet i Insplanet med 62 procent ytterligare. Det hade i så fall föranlett ett bud på hela bolaget. Prislappen var 15 kronor per aktie. Bonnier avstod dock från den rätten när den löpte ut 2016. Samarbetet mellan bolagen fortlöper men är av mindre betydelse.
I övrigt är det privata investerare i ägarlistan. Bakom innehavet via Swedbank Försäkring finns finansmannen Richard Båge. Jonas Tellander, vd och grundare Storytel, är en större ägare och sitter i bolagets styrelse.
Allt som är är ägarbilden varken något stort plus eller minus i Insplanet. Ledningens ägande inspirerar inte. Vd äger aktier för mindre än en årslön medan teknikchefen har något mer. De två ansvariga för försäkrings- respektive privatlånrörelsen saknar helt aktieinnehav (allt enligt senaste årsredovisningen).
Utdelning
Insplanet har genom åren dykt upp då och då på topplistorna över börsens bästa direktavkastare. Värderingen är låg, nettokassan stor och vanligtvis tjänar bolaget nog med pengar för att kosta på sig en utdelning. Undantaget var 2013 då utdelningen slopades. Nivån har fallit med vinsten på senare tid.
Den nuvarande policyn ovanlig. Den säger att styrelsen avser föreslå utdelning endast vid de fallen att bolagets kassa, efter genomförd utdelning, ej understiger 25 miljoner kronor. Per 31 mars 2017 låg kassan på 41,5 Mkr.
Fjolårets utdelning på 0,25 kronor per aktie motsvarade 3,4 Mkr så i praktiken sätter policyn inga stora begränsningar på utdelningen för tillfället. Policyn är mest ett arv från de tilltänkta affären med Bonnier (som avtalat ett köp till fast pris och inte bolagsvärde (EV), som inte blev av. Det finns inget i Insplanents affärsmodell som gör att bolaget måste drivas med stor kassa. Tvärtom väntar vi oss på sikt att policyn ersätts med en mer aktieägarvänlig.
Räknat på dagskurs 10 kronor gav aktien 2,5 procents direktavkastning räknat på årets utdelning. Vi ser utrymme för att minst hela vinsten kan gå till ägarna om ett par år vilket gör utdelningen klart attraktiv i Insplanet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.