Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Dramatisk rakettillväxt

2019-11-27 06:00
Josef Fares, troligtvis mest känd som regissör, ligger bakom spelstudion Hazelight.

Josef Fares spelstudio Hazelight står som segrare i årets upplaga av Fast 50-tävlingen. Bolaget har sedan 2014 ökat omsättningen med 15 522 procent.

För den bredare allmänheten är 42-årige Josef Fares troligtvis mest känd som regissören bakom filmerna Jalla! Jalla!, Kopps samtkomedin Farsan, varav den sistnämnda gick upp på biodukarna för snart tio år sedan, den 12 februari 2010. Sedan dess har Josef Fares skiftat fokus. Dramatiken är kvar men forumet för drama har skiftat från film till spel och spelutveckling. Och framgången har inte låtit vänta på sig. År 2013 släppte Josef Fares sitt första dator- och konsolspel, Brothers: A Tale of Two Sons, som utvecklades tillsammans med den svenska datorspelsutvecklaren Starbreeze.

Läs mer: Snabbväxande utmanare

Ett år senare gick han vidare med att starta spelstudion Hazelight och i mars förra året släppte bolaget sin första titel, actionäventyrsspelet A Way Out, som distribueras av den amerikanska spelgiganten Electronic Arts.

– Det kommer att bli väldigt bra, det är ett bra spel. Jag skulle bli sjukt förvånad annars. För det är alldeles för innovativt, det gör saker som inte andra spel gör, sade Josef Fares i en intervju inför spellanseringen.

Spelet A Way Out handlar om två figurer, Leo och Vincent, som flyr från ett fängelse i 1970-talets USA. Som sig bör förföljs rymlingarna av amerikanska myndigheter. Det som sticker ut är att det inte går att spela ensam; man måste spela med någon annan.

Josef Fares har spelat in alla animationer genom så kallad motion capture-teknik. Hans bror, skådespelaren Fares Fares, har lånat ut ansikte och röst till den ena huvudpersonen, Leo.

– Det är oerhört påfrestande. Det är inte det roliga, har Josef Fares sagt om inspelningarna.

Spelet om rymlingarna har utvecklats under tre år, och det är en hel del praktikanter som har varit med och utvecklat spelet – sammanlagt har teamet svällt från 20 till 40 personer. Josef Fares har tidigare uttryckt att han inte föredrar repetition som kan finnas i spelens värld, och hur han vill att det ska vara nytt och högt i tak.

– Många skulle bli förvånade över hur vi faktiskt bygger spelet. Halva Hazelight-teamet har varit praktikanter. Men det finns en fördel med att ha nya människor som inte har så mycket erfarenhet, för de tänker lite mer galet, sade Josef Fares i en intervju med TT i fjol.

I december 2017 fick Josef Fares stor internationell uppmärksamhet när han höll ett tal under galan The Game Awards där han bland annat tyckte att Oscarsgalan kunde dra åt helvete. Talet fick smeknamnet ”Fuck the Oscars” i internationell spelpress. I talet gav Josef Fares utgivaren Electronic Arts en verbal dagsedel när han påtalade att deras mikrotransaktioner, köp i spelen, förtjänade kritik. I en intervju i fjol sa han dock att alla utgivare ”gör bort sig ibland”.

– Men när det gäller mitt samarbete med EA har jag bara haft bra erfarenheter. De har inte lagt sig i visionen, har han senare sagt till nyhetsbyrån TT.

Att spelet A Way Out har mottagits väl av marknaden efter att det släpptes 23 mars i fjol och att Josef Fares tycks ha en fallenhet för spelhantverket, speglar sig i siffrorna. I fjol redovisade Hazelight Studios en omsättning på nära 211 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 18 miljoner under bolagets 16 månader långa räkenskapsår 2016/2017. Detta innebär en intäktsökning på över tusen procent. Om man backar längre tillbaka blir tillväxtsiffran än mer iögonfallande, se och jämför alla siffror (för de femtio teknikbolagen) på sidan 23. Värt att nämna är att spelstudion dessutom uppvisar god lönsamhet. Förra året blev resultatet efter finansiella poster hela 173 miljoner kronor. Josef Fares, ensam ägare till Hazelight, fick ett tillskott i plånboken i form av en utdelning på 25 miljoner kronor.´

Tomas Nilsson

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom