”Ett företag är ingen demokrati”

Jonas Wiström, styrelseordförande i Ratos, är en av medlemmarna i juryn för Årets Ledare. Han var tidigare vd för ÅF och utnämndes förra året till Årets ledare. För Affärsvärlden berättar han om sin syn på ledarskap.

Vilka egenskaper tycker du är viktiga hos en ledare?

– Jag tror att man måste vara väldigt intresserad av människor och förstå vad som motiverar dem.

Han talar om att en chef ska motivera sina medarbetare, men det handlar lika mycket om att se till att medarbetarna hamnar där de är motiverade.

Han säger att man måste utgå från sig själv och vara medveten om sina styrkor och svagheter.

– Man måste vara trygg i sig själv, trygg i sina brister och vara prestigelös. Och så basic grejer, som att walk the talk. Man måste till exempel hålla vad man lovar. Allt bygger på förtroende. Ledarskap är en förtroendebransch.

Han påminner dock om att yrket handlar om att skapa bra resultat. 

– Man måste förstå siffror och nyckeltal. Och man måste sätta och följa upp mål.

Hur gör du för att inspirera medarbetare?

– Jag ställer frågor och lyssnar på svaren för att få bästa möjliga beslutsunderlag. I en stor organisation har du inget informationsövertag, du har ett underläge. Därför är det viktigt att lyssna på medarbetarna och hitta mönster i vart marknaden är på väg och vad konkurrenterna gör. Jag försöker också vara noggrann med att göra medarbetarnas idéer till deras egna och inte till mina, då kommer fler idéer fram.

Hur använder du medarbetarnas idéer?

– I ledningsgrupper brukar jag gå varvet runt, så att inte bara de som ofta har synpunkter får prata.

Hur duktig är du på att delegera?

– Jag tror och hoppas att jag är ganska bra. När man känner att ”här kan jag delegera”, då har man lyckats i sin rekrytering och sitt ledarskap. Jag brukar ställa frågan ”Vem här inne skulle kunna packa din fallskärm?”.

Hur gör du med anställda som är negativa till förändring?

– Vi är ju alla positiva till förändringar om det inte drabbar oss själva. Det gäller att skapa delaktighet.

Hur gör du för att balansera olika människors vilja i en organisation?

– Ett företag är ingen demokrati. Syftet är inte att balansera åsikter och skapa någon sorts rättvisa. Syftet är att göra rätt för företaget, det får man inte glömma bort. Ju fler som har köpt in sig på en idé, desto lättare är det att driva igenom den. Det handlar inte om omsorg om individen.

En bra chef ska fatta beslut. Har du någonsin fattat kontroversiella beslut och sen upptäckt att det varit fel?

– Vid ett tillfälle samlade jag ihop medarbetare, efter att jag fattat ett beslut mot mångas vilja. Jag insåg att jag hade gjort en felbedömning. Jag minns inte exakt vad jag sa, men jag tror att jag fick ett större förtroende efter det.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco