Hej, tack för din order! Din betalning är nu genomförd och ditt konto verifieras, var god och invänta e-mail med aktiveringslänk för att kunna använda ditt konto.
Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

G5:s vd: ”Vi måste vara aggressiva”

2018-02-16 13:44
G5 Entertainments vd Vlad Suglobov Foto: G5

Spelbolaget G5 växer kraftigt men rörelsemarginalen tyngs av höga marknadsföringskostnader. ”Det betyder att vi ser möjligheter för bolaget”, säger spelbolagets vd Vlad Suglobov till Affärsvärlden.

G5 Entertainment, som utvecklar spelappar åt smarttelefoner och surfplattor, redovisar ett resultat efter skatt på 13,7 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2017, jämfört med 7,8 miljoner kronor året innan.

Spelbolagets rörelsemarginal blev 9 procent, samtidigt som bolaget spenderade 28 procent av intäkterna på användarförvärv (UA). Det är en ökning från 2016 då rörelsemarginalen landade på 7 procent, där 20 procent av intäkterna gick till UA. Före rörelsenivån steg bruttomarginalen till 49 procent, mot 48 procent föregående år.

G5:s kostnader för försäljning och marknadsföring blev 125 miljoner kronor under det fjärde kvartalet, en rejäl ökning från 50 miljoner kronor motsvarande kvartal 2016.

– Båda dessa fjärde kvartal har varit "booster-kvartal", säger G5:s vd Vlad Suglobov till Affärsvärlden, och syftar på de perioder som bolaget har valt att investera mer i marknadsföring.

Han förklarar att det finns en inbyggd hävstång i affärsmodellen då vinstmarginalen ökar med intäkterna, som stiger i takt med dessa användarförvärv.

– Det gör att användarna kommer till oss och förhoppningsvis stannar de länge och det ger, både på kort och lång sikt, en högre marginal.

Investeringar i marknadsföring visar dessutom att det finns en tro för bolagets framtid, säger han.

– Om vi bestämmer oss för att ha UA:s på en hög nivå betyder det att vi ser möjligheter för bolaget. Jämför man med större mobilspelbolag kan man se att de marknadsför sig på liknande sätt. Vi måste vara aggressiva, men inte för aggressiva, säger han och fortsätter:

– Om du ser till vår EBIT-marginal efter UA-kostnader är vi väldigt konsekventa, nästan konservativa. Efter varje kvartal beslutar vi om hur mycket vi vill investera i marknadsföring och hur mycket vi ska ha i EBIT.

Vlad Suglobov bor i San Fransisco där mycket arbete läggs just på spridningen av G5:s produkter.

– USA är vår klart största marknad och den fortsätter vara väldigt viktig för oss. Det är viktigt att vi har folk på plats här, vi jobbar väldigt mycket med marknadsföringen.

Är G5:s marknadsföring är lika viktig som de faktiska produkterna?

– Det ena fungerar ju inte utan det andra. Ibland kan du kompensera en dålig produkt med bra marknadsföring och tvärtom.

G5:s aktie är ned 8,7 procent klockan 14 på fredagen.

Madeleine Lundberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom