H&M-ägda Sellpy kritiseras av anställda

Sellpy, en second hand-tjänst som ägs av H&M, dras med en rejäl personalomsättning delvis för att jobbet är enformigt men också för att lönen är undermålig. Det uppger en anställd som vill vara anonym till Expressen.
H&M-ägda Sellpy kritiseras av anställda - sellpy-700_binary_6985417.jpg

Den anställde beskriver arbetsplatsen som ”ett rullande band av människor” där personalen inte stannar längre än sex månader.

Kritiken framförs mot Sellpy som tillämpar en ingångslön på 110 kronor. Den kan bli högre via ett poängsystem som inkluderar hur snabbt kläder sorteras och hur social den anställde är.

Grundare och vd Michael Arnör har bemött kritiken med att säga att många är yngre och studenter och att det därför inte är ovanligt att de stannar en kortare tid.

Sellpy väntas för 2019 göra en rekordförlust på 20 miljoner kronor, enligt Arnör, efter att ha gått back 15 miljoner kronor året innan.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets