Räcker bränslet i Myfc?

2017-02-16 10:46 Johan Eklund
Styrelseledamot Jörgen Lantto och vd Björn Westerholm. Foto: MyFC

Bränslecellsbolaget Myfc rivstartar 2017 som ny småspararfavorit och Fingerprint-parallellerna låter inte vänta på sig. Är jämförelsen befogad?

Årets första handelsdag steg First North-noterade bränslecellsbolaget Myfcs aktie drygt 20 procent till 22,90 kronor. Samtidigt väljs osannolika svenska biometrisuccén Fingerprints förre vd Jörgen Lantto in i styrelsen.

I fallet Myfc handlar det om bränsleceller, att omvandla kemisk energi till elektricitet. På frågan varför Myfc ska bli ett av få bolag som faktiskt lyckas göra kommersiell affär av tekniken svarar vd Björn Westerholm vant.

– Ser du till bil-, powerbank- eller mobil­industrin generellt så kom alltid räckviddsfrågan in, och här visade sig bränslet vara nyckeln till framgång. Vårt bränsle har nu löst alla nyckelfrågorna: det har tillräckligt hög energitäthet, är tillräckligt rent och det är tillräckligt billigt att tillverka.

Bränslet ingår i produkten Jaq, som ännu inte är lanserad, och Myfcs tredje försök att kommersialisera bränsleceller för mobilladdning. Jaq består dels av en bränslecellsbaserad laddare med usb-uttag, och dels av engångsladdningar i form av bränslekort.

Storägare lämnar Myfc

Mitt i Myfcs täta nyhetsflöde valde finansbloggaren Jon Jonssons hedgefond SSE Opportunities att före årsskiftet minska och därmed lämna positionen som största ägare. Minskar gör då även finansmannen Johan Thorell liksom advokaten Erik Nerpin med sitt investeringsbolag Blasieholmen. Statliga Sjätte AP-fonden, en tidig risk­kapitalfinansiär, säljer också av en stor del av aktierna.

Köper gör småsparare via nätbankerna Avanza och Nordnet. Samtidigt seglar två JP Morgan-poster upp från ingenstans och blir ny största respektive tredje största ägare, på 10 respektive 5 procent av kapitalet. Myfc säger sig ännu inte veta vem eller vilka som står bakom kontona.

Myfcs kassa kan snart vara tom igen

Fingerprints förre vd Jörgen Lantto är tydlig med att Myfcs bränslecellprodukter nu måste ”knådas vidare” via ”hård ingenjörskonst” innan de många framtidspotentialerna kan bli verklighet.

– Vilken affärsmodell som är rätt kan aldrig vara statiskt för teknologibolag, utan det måste omprövas utifrån konsumentens behov och vad teknologin möjliggör. Bolag som inte vill göra sådana transformationer tenderar att dö, säger han.

Det hela är en fråga om tidsperspektiv. Där Myfc blickar mot framtida potential är den kortsiktiga verkligheten kargare: levererar inte Kina-investeringen så ekar Myfcs kassa snart tom igen. Den senare omständigheten har hittills inte hindrat Björn Westerholm från att resa sig och locka in nytt kapital. I dagsläget är Myfc ett förhoppningsbolag och aktien en flipp eller flopp-historia.

 

Det här är en kortversion av texten Räcker bränslet?. Artikeln i sin helhet tar även upp de vältajmade incitamentsprogrammen, samt frågetecknen kring både den stora Kina-beställningen och Jaq.

Johan Eklund

Premiumnyheter

Aktuellt inom