Så skiljer sig mäns och kvinnors aktieval

Stora trygga bolag inom branscher man känner till – eller mer fokus på risk och mindre på etik? En blick i din aktiedepå avslöjar om du är kvinna eller man.
Så skiljer sig mäns och kvinnors aktieval - borsen-aktier-analys-700_binary_6970170.jpg

Hittar du storbanker som SEB och Handelsbanken, kanske detaljhandelsbolag som H&M, MQ eller livsmedelsjättar som Ica-Gruppen och Axfood? Då är sannolikheten ganska stor att det är en kvinna som ligger bakom investeringarna.

Dyker däremot namn upp som försvarskoncernen Saab, Lundin Petroleum eller bettingbolag som Leovegas och Evolution Gaming – då är det lika sannolikt en man som placerat pengarna.

Ny statistik från värdepapperscentralen Euroclear Sweden visar tydliga könsmässiga skillnader hur vi resonerar kring investeringar.

– Man kan säga att hos männen finns ett större risktagande än hos kvinnorna. Männen är lite mera riskbenägna medan kvinnor väljer att investera i bolag med kända varumärken och produkter som man känner till. Utifrån det känns bolagen trygga, säger Euroclear Swedens analytiker Krister Modin.

Mjukare värden

Aktieentreprenören Andra Farhad håller med. En tajt familjeekonomi under uppväxten fick henne att leta alternativ och via nätet kom rådet att spara i aktier. Den första investeringen gjordes som 15-åring i stålkoncernen SSAB. Extrajobb lade grunden till fler investeringar och vid 21 års ålder var hon miljonär. Nu som 26-åring driver hon bolaget Börshajen som erbjuder utbildningar inom sparande och investeringar.

– Det är så här verkligheten ser ut. Kvinnor har mjukare värden och en tydligare etisk profil. När jag träffar kvinnor får jag frågan: ”Hur kan jag förutom att tjäna pengar även göra något gott?” Bland män är frågan mer: ”Var kan jag få mest avkastning?”

Andra Farhad gjorde nyligen tillsammans med storbanken JP Morgan en rapport kring kvinnors investerande och dess förutsättningar och fick ett liknande resultat.

– Tittar du på europeisk nivå ser det likadant ut. Kvinnor är mera långsiktiga, män har sämre tålamod och försöker också ta revansch i bolag. Kvinnor kan ta en förlust medan män gärna köper tillbaka i ett bolag de sålt med förlust av ren revanschlusta.

Vem lyckas då bäst? Förra året var en extremt gynnsam börsutveckling med uppgång på nästan 30 procent på Stockholmsbörsen. Då vinner också männen.

Deras portfölj, det vill säga en topplista över de bolag med störst andel män med aktieinnehav hade förra året en utveckling på 43 procent.

För den kvinnliga motsvarigheten stannade det på 19 procent. Krister Modin poängterar dock att sådana siffror ska tas med en nypa salt.

En annan utveckling

– Vi har tittat på den här typen av beräkningar och det är väldigt avgörande vilket tidsspann du visar. Tittar du till exempel på längre sikt, exempelvis fem år, kan utvecklingen se helt annorlunda ut, säger han.

Från Andra Farhads horisont är en av de viktigaste poängerna att kvinnor ändå ska våga lita på sig själva.

– En vanlig fördom är att kvinnor inte har så mycket kunskap. De lägger över investeringarna på sina män eller en bror. Kvinnor besitter visst kunskap men saknar kanske modet och tar inte klivet över tröskeln. Det jag försöker göra är att lyfta förebilder och bräcka fördomarna att det är krångligt och du måste vara rik från början.

 Bolag med störst andel kvinnor och män

 

De bolag med störst andel kvinnor respektive män när det gäller aktieinnehav. Procentuell andel samt hur aktien utvecklades under 2019.

Bolag Andel kvinnor Procentuell utveckling under ett års tid
Billerud 43,5 7,8  
SEB 43,1 3,7
H&M 43,0 42,0
Ica-Gruppen 42,6 13,1  
Nordic Entertainment Group 42,0  
Sweco 41,9 63,7
Ericsson 41,6 1,0
Wihlborg Fastigheter 41,0 78,6  
Handelsbanken 40,9 9,0  
MQ 40,3 – 71,0  
Axfood 40,0 16,7  
Avanza 39,6 29,1
Clas Ohlson 39,4 47,1  
Electrolux 39,2 – 6,6  
Fabege 39,1 39,8
Essity 39,1 23,4
Bilia 38,9 41,4  
Cloetta 38,5 36,0  
Öresund 38,3 10.1
SCA 37,9 25,3  
Totalutveckling: 19,1 procent.
Kursutvecklingen bygger på siffror från den 13 februari. Nordic Entertainment Group redovisas inte då aktien inte funnits under hela tidsperioden.
Bolag Andel män Procentuell utveckling 2019
Starbreeze 74,4 54,4
Leovegas 71,0 – 1.0  
Evolution Gaming 70,5 221,4  
EQT 70,5  
Powercell 70,4 308,9  
Oasmia 69,7 – 8,6  
Minesto 69,7 56,1
Byggmax 69,6 – 11,8
SAS 69,4 – 40,9
Pricer 69,3 117.1  
Resurs Holding 69,2 – 4,2
SBB 69,0 125,4
Anoto Group 68,7 – 46,0
Netent 68,6 – 18,3
Sensys 68,3 – 19,7  
Tobii 67,8 27,4  
Precise 67,5 21.1
Saab 66,7 – 2,0  
Svolder 65,6 54,5
Lundin Petroleum 65,0 – 0,9
Totaltutveckling: 43,8 procent.
Kursutvecklingen bygger på siffror från den 13 februari. EQT redovisas inte då aktien inte funnits under hela tidsperioden.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets