Så var H&M:s rapport
Här följer en punktvis sammanfattning:
Ledningsskifte. H&M:s styrelseordförande Stefan Persson har beslutat att inte ställa upp för omval vid årsstämman till våren och planen är att nuvarande vd Karl-Johan Persson tar över som ordförande. Styrelsen har därför beslutat att omedelbart utse Helena Helmersson till vd för modejätten. Hon har arbetat på H&M sedan 1997, sedan drygt ett år tillbaka som operativ chef.
Resultat slog förhandstips. H&M:s rörelseresultat blev 5.377 miljoner kronor i bolagets fjärde kvartalet (september-november) i det brutna räkenskapsåret. Det var 13 procent bättre än genomsnittprognosen i Infronts sammanställning inför rapporten. Rörelsemarginalen var 8,7 procent jämfört med väntade 7,7 procent. Omsättningen på 61,7 miljarder kronor är känd sedan tidigare.
Bruttomarginal 54%. H&M:s bruttovinstmarginal uppgick till 54,0 procent i kvartalet, strax under väntade 54,2 procent i Infronts sammanställning. Kostnaderna för prisnedsättningarna i relation till omsättningen minskade med cirka 0,5 procentenhet jämfört med motsvarande kvartal året innan. De externa faktorerna som påverkar inköpskostnaderna var negativa, framför allt den dyrare USA-dollarn, jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år.
Fortsatt negativa påverkansfaktorer på marginal. För inköpen till första kvartalet (december-januari) i räkenskapsåret 2019/2020 bedöms marknadsläget för de externa faktorer som mest påverkar bruttomarginalen sammantaget som fortsatt negativt jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år.
Oförändrad utdelning. H&M:s styrelse har beslutat att föreslå en oförändrad utdelning på 9:75 kronor per aktie för det gångna räkenskapsåret. I Infronts analytikersammanställning framgår att marknaden i snitt trodde på en sänkning till 9:40 kronor per aktie.
Försäljning 1 december-28 januari +5%. H&M:s försäljning under perioden 1 december till 28 januari, alltså efter den senaste rapportperioden, steg med 5 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år.
Ska öppna cirka 25 nya butiker netto 2020. H&M-gruppen räknar med att öppna cirka 25 nya butiker netto under räkenskapsåret 2019/2020. Totalt planeras cirka 200 nya butiker inklusive franchise att öppna samt cirka 175 att stänga. Merparten av öppningarna kommer att ske i Sydamerika, Asien exklusive Kina samt i Ryssland och Östeuropa, medan stängningarna främst sker i Europa, USA och Kina.
H&M räknar med att investeringarna (capex) sjunker till runt 8,5 miljarder kronor innevarande räkenskapsår 2019/2020.
Föregående räkenskapsår blev capex 10,3 miljarder kronor, att jämföra med den bedömning H&M gjort på 10,5-11 miljarder. Året innan dess låg capex på 12,8 miljarder kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.