Coca Cola sockrar med utdelning

Ett klassiskt amerikanskt varumärke som Coca Cola är fortfarande mycket gångbart på börsen. Aktien ligger nära sitt kursrekord. Trenden är inte lika stark bland konsumenterna som alltmer ratar socker och kolsyrad läsk. Bolaget anpassar sig till nya tider men frågan är om det går fort nog.
Coca Cola sockrar med utdelning - a095a3bd-7deb-4da1-b506-c0134e7e70e9fitcroph450q80upscaletruew800sfb4cdfa1a9a9c4d0084200890f066aced9c24794

Updates är Börsplus format för korta kommentarer om en eller flera aktier. Update om en aktie kan vara drivet av en aktuell händelse. Updates kan också ge åsikter om ett bolag där Börsplus inte gjort en mer komplett analys.

Av världens mest värdefulla varumärken är de flesta från USA och under lång, lång tid har Coca Cola (börskurs 46 dollar 3/11) varit i toppen av listan.

Så är det även idag – men trenden pekar inte längre uppåt (se exempelvis här och här). Att förknippas med fetma, diabetes och annan ohälsa har legat både bolaget och varumärket i fatet.

Coca Cola Dollar
Börskurs: 46,00
Antal aktier (miljoner): 4 320,0
Börsvärde: 198 720 miljoner VD James Quincey
Nettoskuld: 25 808 miljoner Styrelseordförande Muhtar Kent
Konsensusprognoser (Factset)
2016 2017E 2018E 2019E
Omsättning 41 863 35 165 30 734 31 902
– Tillväxt -5,4% -16,0% -12,6% 3,8%
Rörelseresultat 9 958 9 776 10 296 10 974
– Rörelsemarginal 23,8% 27,8% 33,5% 34,4%
Resultat efter skatt 8 354 6 577 6 920 7 473
Vinst per aktie 1,91 1,91 1,98 2,13
Utdelning per aktie 1,40 1,45 1,56 1,66
Direktavkastning 3,2% 3,4% 3,6%
Avkastning på eget kapital 72% 29% 30% 32%
Operativt kapital/omsättning 87% 115% 130% 130%
Nettoskuld/EBIT 2,4 2,8 2,6 2,5
P/E 24,1 24,1 23,2 21,6
EV/EBIT 22,5 23,0 21,8 20,5
EV/Sales 5,4 6,4 7,3 7,0

Rent konkret märks detta mest genom en svag volymtillväxt för Coca Cola, över hela världen. Det syns också i företagsledningens prioriteringar. Dessa handlar nu mycket om att minska förpackningsstorlekar, investera i icke-sockersatta produkter som mineralvatten och öka marknadsföringen av sina Zero Sugar-versioner av Cola, Fanta och Sprite.

Problemet för Coca Cola är att intäkterna från kolsyrad läsk, med socker, troligen är en mycket stor del av helheten. Bedömare talar om mer än 70 procent. Därför drabbar nedgången för dessa produkter Coca Cola hårdare än exempelvis Pepsi vars huvudvarumärke bara är 15 procent av intäkterna och som har en betydande affär inom snacks.

Detta plus en stark dollar och lågkonjunktur i befolkningsmässigt stora Coca Cola-marknader har bidragit till att koncernen haft en ganska skral vinstutveckling de senaste åren. Nedan finns ett diagram som visar vinsten per aktie, rensad för engångseffekter, sedan 2007.

Det illustrerar även att utdelningsandelen börjar bli hög. Detta speglar att Coca Cola sockrar på bra med sin utdelning och erbjuder en av de högsta direktavkastningarna bland konsumentbolagen i S&P 500. Direktavkastningen ligger på 3,4 procent.

Investerarna har inte tagit så mycket notis om de svaga trenderna inom Coca Cola utan värderar fortsatt aktien till höga multiplar. På nästa år är p/e-talet 23, enligt Factset. Femårssnittet ligger på p/e 20 så får vi tro börsen är utsikterna för Coca Cola snarast bättre idag än tidigare – även om det nedpressade ränteläget också har en del i multipelexpansionen.

Intrycket är att Wall Street avfärdar de utmaningar Coca Cola befinner sig i ganska sorglöst. Det är lite svårt att förstå. Notera att den låga volymtillväxten inte alls är ett västerländskt fenomen utan går igen också på andra marknader.

En tolkning är att marknaden har stor tilltro till effekterna av den omställningsprocess koncernen genomgår. Detta handlar om att betydande delar av rörelsen inom tillverkning och distribution säljs ut till externa partners medan Coca Cola alltmer renodlas kring varumärkesaffären. Det framtida bolaget blir mindre kapitalintensivt och får bättre avkastning. Stora pusselbitar återstår dock innan processen är klar, till exempel verksamheten i Afrika.

Som framgår nedan ser Börsplus ingen vidare potential i Coca Cola-aktien. Det som kan ändra bilden är om bolaget får fart på den organiska tillväxten igen samtidigt som medlen från avyttringarna investeras klokt. I så fall är det tänkbart att vinsten överraskar lite positivt och höga multiplar kan bli ännu högre.

Men ärligt talat känns motsatsen mer trolig, vilket är vårt pessimistiska scenario. Tillväxten fortsätter att vara halvdan och i takt med att det blir allt tydligare hur Coca Cola värderas mer på gamla meriter än framtida utsikter kan värderingen falla ned mot snittnivån p/e 20 (motsvarande EV/ebit 16). Då är nedsidan betydande.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.