16 juni

”Känns som bra tajming”

Förra veckan kom beskedet att Spotlight Group planerar att notera sig på Spotlight efter sommaren. Affärsvärlden har pratat med vd Peter Gönczi, som inte oroas av det svala noteringsklimatet.

”Investerare vill ju komma in tidigt i cykler, så nu efter vårens kris tror vi att det är en bra tajming.”

Varför vill ni börsnoteras?

”Vi är en koncern som jobbar med börsen som produkt. Det ska bli otroligt kul att få leva som vi lär och jobba med den produkt som vi håller på med. Vi ser många fördelar med att vara noterade, bland annat den ökade synligheten för oss och våra produkter. Vi har inget behov av att ta in nytt kapital, utan det är mest den ökande synligheten som är viktig för oss. Planen är att gå ut med erbjudandet efter sommaren, i slutet på augusti eller i början av september.”

Hur länge har ni planerat noteringen?

”I tankevärlden har det funnits länge, men rent konkret började processen i våras. Det uppstod ett bra tillfälle när investmentbolaget Varenne, som är en av vår större ägare, fattade ett beslut om att avveckla sin portfölj senast 2021. De ska därför avyttra sina Spotlight-aktier, och det är dessa som säljs ut i noteringen. Det är också roligt att konstatera att våra övriga storägare är långsiktiga ägare”

Har Varennes behov av att avyttra sina aktier påskyndat processen att noteras?

”Det tycker jag inte. Det är klart att tillfället uppstod nu, men sedan är det ju frågan om när det är bra tajming och inte. Jag tror att vi är på väg in i ett bra marknadsklimat nu, det börjar bubbla lite på noteringssidan. Investerare vill ju komma in tidigt i cykler, så nu efter vårens kris tror vi att det är en bra tajming.”

Vi talades vid för exakt en månad sedan. Då sa du att de var ”tvärstopp” på noteringsfronten.

”Ja, det går fort i den här branschen. Även om vi inte har sett så mycket noteringar ännu känns det som en bra tajming, och att det är på väg att sätta fart igen.”

Varför ska man vara listad på sin egen marknadsplats?

”Vi vill ju såklart vara på den bästa marknadsplatsen.”

Den stora skillnaden mellan Spotlight och huvudkonkurrenten First North är att de kräver att bolagen bekostar en så kallad certified advisor. Ni menar att det naturliga är att marknadsplatsen har ansvar för övervakningen. Hur ska investerare tänka kring att ni övervakar er själva?

”Det är korrekt, det är holdingbolaget som noteras på dotterbolagets marknadsplats. Där finns det långtgående krav på marknadsövervakningen. Men vi kommer inrätta extra dualitet för att säkerställa att den ordinarie övervakningen inte skulle kunna göra fel och släppa igenom något som inte är korrekt. Vilket jag givetvis inte tror att de skulle göra.”

På vilket sätt, rent konkret? Vem kommer vara den extra övervakande instansen?

”Det får jag be att återkomma till. Det blir en väldigt trovärdig part.”

Slutligen: varför ska man köpa aktier i Spotlight Group?

”Vi har en spännande positionering på en växande marknad. Det finns mängder av tillväxtbolag i Sverige och Norden, det finns runt 43 000 SME-bolag här. En ganska stor andel av dessa bolag tycker att det är svårt att skaffa externt ägarkapital, och vi som koncern har ett antal fristående verksamheter som adresserar just detta problem, att hjälpa bolag med kapital för att växa. Vi är ett bolag som har en trygg omsättning och goda resultat, och hoppas kunna dela ut en hyfsad andel av resultatet längs vägen.”