”Ökad efterfrågan på ren luft”

Pandemin har gjort att helt nya kunder efterfrågar ren luft, säger Christina Lindstedt, VD på Qleanair i en intervju med Afv. Hon tror därför att andelen av omsättningen för företagets huvudprodukt, rökkabiner, är under 50% om fem år.
”Ökad efterfrågan på ren luft” - christina-qleanair-900
Christina Lindstedt. Foto: Pressfoto

Du blev VD på Qleanair i augusti förra året, varför tog du jobbet?

”Jag har suttit i styrelsen sedan 2016 och känner starkt för företagets vision om hälsosamma miljöer, där fler människor ska få tillgång till ren luft. Jag kände också att det fanns ett dedikerat team som kunde driva Qleanair framåt.”

Fakta Qleanair

Qleanair, med bas i Solna, som tillverkar och säljer utrustning för luftrening.

Huvudprodukten är rökkabiner, för att undvika att andra utsätts för passiv rökning. Under senare år har utbudet breddats till andra produkter, t ex  för sjukhusapotek och andra miljöer med behov av extra ren luft, som livsmedelsindustrin.

Qleanair omsatte 493 Mkr under 2020 (457) och EBIT-marginalen var 19%.

Största ägare (40%) är Qevirp 41 Limited, som ägs av Priveq  och Calandrella.

Kan du berätta lite om din bakgrund?

”Jag kommer från västkusten och har gått på Handelshögskolan i Göteborg med fransk inriktning. Jag har jobbat länge i stora internationella företag, en hel del utomlands, bland annat i Sony Mobile och Electrolux. Jag brinner också för det mer småskaliga och entreprenöriella, något som också finns inom stora företag. Till exempel när jag var med och utvecklade automatiska gräsklippare i Husqvarna (då en del av Electrolux).”

Kan du kort beskriva Qleanairs affärsidé och position på marknaden?

”Vi är en global aktör inom premiumsegmentet av rening av inomhusluft. Vi finns i 25 länder, främst i Central- och Nordeuropa, Japan och USA. Vi har en installerad bas på 9 500 enheter där vi framför allt hyr ut långa kontrakt, det är ca 80% av försäljningen som är hyreskontrakt och här förnyas ca 75% av kontrakten. Sedan drygt ett år tillbaka är vi noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market.”

Vad gör ni själva och vilka delar av verksamheten köper ni in?

”De delar som inte är inhouse är produktion och service där vi jobbar med strategiska partners. Det gäller också försäljning på vissa marknader”

En stor del av Qleanairs omsättning kommer från rökrum eller kabiner som ställs ut på till exempel flygplatser. Ni tjänar indirekt pengar på rökning, hur ser du på det?

”Vår mission är att värna människors hälsa. Det är komplext att rena tobaksluft och genom våra lösningar skyddar vi människor mot passiv rökning”.

Hur stor andel av försäljningen kommer från rökkabiner idag och hur tror du att det ser ut om fem år?

”Idag svarar rökkabiner för 75% av omsättningen. I Europa är det en mogen marknad, medan vi har tillväxt i Asien. Våra nya affärsområden, facilty solutions och room solutions, växer dock snabbare och jag skulle tro att rökandelen är under 50% om fem år. ”

Vad driver tillväxten i de nya affärsområdena?

”Coronapandemin har ökat efterfrågan och medvetenheten om ren luft och den kommer inte att försvinna med viruset. Det gäller både inom facility, som säljer luftrening för bland annat lager, och industriproduktion och room, där kunderna har lokaler med särskilda behov av ren luft, till exempel läkemedels- och elektronikindustrin. Vi har också som direkt följd av pandemin inlett ett samarbete med Karolinska, där vi skyddar personalen på intensivvårdsavdelningen med fristående luftrenare. Ett annat område där pandemin ökat efterfrågan på luftrening är skolor”.

Era finansiella mål är en organisk tillväxt på 10% och EBIT-marginal 15-20%. Hur har ni lyckats och hur ser det ut framöver?

”Jag är väldigt stolt och nöjd med 2020 då vi lyckades växa 9% och ha en EBIT-marginal på 19,3%. De senaste 20 åren har vi ökat omsättningen med i snitt 15% per år. Så vi är ett riktigt tillväxtbolag och kommer fortsätta att vara det. En annat mått som vi använder är hur stor volym luft vi renar. Även där växer Qleanair och volymen uppgår nu till motsvarande 9,77 Globen i timmen.”

Har ni möjligheter att växa genom förvärv?

”Det är ingenting vi gjort men heller inget vi utesluter. Det skulle i så fall handla om att bredda oss inom närliggande teknologier.”

Hur ser konkurrensen ut?

”Det finns ingen som har vår helhetserbjudande. Men med corona och ökad medvetenhet om ren luft kan också konkurrensen öka. Det finns en viss risk för ett ökat inslag av mindre seriösa aktörer, därför är det nu extra viktigt att nå ut med vad som trovärdiga lösningar på luftrening.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du fler intervjuer