Vinst är bara halva segern – värdeskapande är det som avgör

Värdeskapande är helt centralt för allt företagande. Den vanliga vägen är att nöjda kunder leder till löpande vinster som gärna ska öka år för år. Men vinster här och nu är inte det enda måttet på framgångsrikt värdeskapande. Exemplen Ework, Alm Equity och Cinnober visar på affärsmodeller och strategier där det ofta inte syns på sista raden när stora värden byggs upp.
Vinst är bara halva segern – värdeskapande är det som avgör - b43bcddd-36f6-4876-b80e-3072717fc795fitcroph450q80upscaletruew800s050881527cd522f1266e4b25fab4bee8589f1374

Ework – plattform med nätverkseffekter

Konsultmäklare är den vanliga benämningen men Ework kan likaväl jämföras med ett B2B-bolag påminnande om Uber eller Airbnb i så måtto att man skapat den ledande plattformen där tiotusentals leverantörer (av taxibilar, gästbäddar respektive IT-konsulteri) matchas ihop med kunder som efterfrågar transparens, funktion och enkelheten som finns i att vända sig till en enda plattform.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här