Livets stora lotteri

Att lotta in elever löser inga problem. Fokus borde läggas på hur bra skolor kan expandera och dåliga skolor läggas ner.

KRÖNIKA. Kunskapsresultaten i den svenska grundskolan har sjunkit i flera årtionden enligt återkommande internationella undersökningar. Möjligen bröts trenden i matematik och läsförståelse enligt de internationella undersökningarna Pisa och Tims år 2015, även om det är tidigt att dra slutsatser. Den negativa trenden fortsätter däremot när det gäller bristande likvärdighet i grundskolan och ökad skolsegregation.

Elevernas familjebakgrund har fått större betydelse för studieresultaten och skolan förmår i allt sämre utsträckning att kompensera för detta. Skillnaden i resultat mellan skolorna ökar, liksom klyftan mellan elever med höga betyg och låga betyg. Det stora antalet nyanlända i skolan de senaste åren ökar på resultatskillnaden ytterligare. Utmaningarna – Sveriges mest missbrukade ord – är därför stora och många i den svenska skolan.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här