Livets stora lotteri
KRÖNIKA. Kunskapsresultaten i den svenska grundskolan har sjunkit i flera årtionden enligt återkommande internationella undersökningar. Möjligen bröts trenden i matematik och läsförståelse enligt de internationella undersökningarna Pisa och Tims år 2015, även om det är tidigt att dra slutsatser. Den negativa trenden fortsätter däremot när det gäller bristande likvärdighet i grundskolan och ökad skolsegregation.
Elevernas familjebakgrund har fått större betydelse för studieresultaten och skolan förmår i allt sämre utsträckning att kompensera för detta. Skillnaden i resultat mellan skolorna ökar, liksom klyftan mellan elever med höga betyg och låga betyg. Det stora antalet nyanlända i skolan de senaste åren ökar på resultatskillnaden ytterligare. Utmaningarna – Sveriges mest missbrukade ord – är därför stora och många i den svenska skolan.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här