Yuppie-kostymens återkomst

I vår vankas kostymer med extra mycket färg på både dam- och herrsidan.

Ljusrosa, persikofärgat, skogsgrönt, klarlila och pastellgult. Det är några kostymfärger som visades upp på catwalken när de stora modehusen presenterade sina kollektioner för våren 2018. Emma Severinsson är doktorand i historia och lärare på modeprogrammet vid Lunds universitet. Privat följer hon samtidsmodet genom bloggar och tidningar och har noterat hur det dressade modet på senare tid har blivit mer färgstarkt, framför allt på damsidan. Att bära kläder i vad som har tolkats som starka färger har dock traditionellt sett förknippats med ”dålig stil”, säger hon. Men eftersom kostymen har hög status finns det utrymme för att ta ut svängarna, i synnerhet om det är ett välrenommerat varumärke.

– När man läser i modetidningar om färgglada plagg står det ofta att man ska våga bära dem. Det handlar om att våga synas och ta plats. Att bära färg blir ett ställningstagande. Men om man gör det i ett statusplagg som kostymen blir det inte lika normbrytande, säger Emma Severinsson.

För män har den tredelade kostymen varit basplagg sedan slutet på 1800-talet. Kvinnor fick vänta lite längre. Det var först på 1920-talet som de började bära långbyxor. I och med rösträtten slapp kvinnor stå under förmyndare, som fäder eller makar. I stället kunde de själva bestämma över sina liv, vilket även innebar att de kunde klä sig som de ville.

– Långbyxorna blev en första fri­hets­­förklaring, säger Lotta Lewenhaupt, författare till närmare tio böcker om mode och modehistoria.

En av dem som bar långbyxor privat under 1920-talet var den franska modeskaparen Coco Chanel, som också var pionjär vad gällde att influeras av herrmodet i sina damkollektioner. Men den designer som är känd för att ha varit först med att skapa hela kostymer åt kvinnor var Yves Saint Laurent. Han väckte 1966 uppståndelse med The Tuxedo – en kvinnlig variant av den manliga smokingen.

– Det är med Saint Laurent som kostymen blir kvinnligt gods mitt under 1960-talsrevolutionen när de unga gör uppror mot tidigare generationer, säger Lotta Lewenhaupt.

Även om färgstarkt må vara ett ledord för kostymen våren 2018 är det knappast ett nytt fenomen. Influenserna andas 1980-tal – årtiondet då plagget blev mer accepterat och mainstream att bära för kvinnor. Under yuppie-eran blev kostymen en markör för status och affärsliv. Medan den kvinnliga kostymen sedan dess har visats upp i ett brett spann av kulörer på modeveckornas catwalk, har herrkostymen historiskt sett främst gått i grått, brunt, marinblått och svart.

– Kvinnor har i regel större frihet och valmöjligheter när det gäller vilka färger de kan bära på en kavaj med matchande byxor. För män är det fortfarande mindre vanligt och accepterat med färggranna kostymer. Där är utbudet i butikerna ännu ganska dämpat, säger Emma Severinsson.

Andreas Palmqvist är ansvarig inköpare av herrkostymer för bland annat NK Man på Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg. Flera gånger per år åker han och hans kolleger på inspirationsresor runt om i Europa, bland annat till modemässan Pitti i italienska Florens. Där fångar han upp vilka strömningar som gäller för den kommande säsongen. En av de främsta trenderna som Andreas Palmqvist har noterat på senare år är att herrkostymerna har gått mot en vidare passform med bredare slag på kavajerna. Detta har varit rådande internationellt sett ett bra tag, men nu hakar även svenska män på efter att ha klätt sig i slimmade modeller under många år. Han har också noterat att svenska män har välkomnat mer mönster och färger på tygerna. För några år sedan var det nästan bara marinblått och grått som gällde för klassiska kostymer. Nu säljer även brunt, grönt och vinrött bra.

– Många av de män som handlar på NK har formella jobb på till exempel bank eller advokatbyrå, och vill inte sväva ut så mycket. Men vi ser på våra försäljningssiffror att fler väljer kostymer i mindre traditionella färger, säger han.

Även om Andreas Palmqvist upplever att italienarna och fransmännen generellt sett leker mer med plaggen – kanske bär kavajen med en brosch, näsduk eller mönstrad skjorta – tycker han att det är kul att se att svenska män har blivit djärvare. I dag vågar de lite mer än bara färgglada strumpor.

– Det beror nog mycket på att det har blivit lättare att följa med i det internationella modet genom till exempel bloggar. När jag var tonåring runt millennieskiftet fanns det knappt något manligt modemagasin att få tag på, säger han.

Emma Severinsson hoppas personligen på att det färgglada modet vad gäller både herr- och damkostymer kommer att hålla i sig och att modehusen presenterar mer av den varan framöver. Men hon poängterar samtidigt att trender tenderar att förr eller senare brytas av med en mottrend.

– På sikt lär den färgglada kostymen inte utmana den traditionellt svarta kostymens position, säger hon. ❋

återkomst. 1980-talsmodet är tillbaka.

text:

Louise Fauvelle

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets