Innehåll från annonsör

Årets Ledare i sällskap med en annan stjärna

För 33:e året i rad delade Affärsvärlden ut priset till Årets Ledare inom svenskt näringsliv. Detta år var det Jonas Wiström, VD för ÅF, som fick motta det prestigefulla priset. Men på plats fanns även en annan stjärna, Mercedes.

Mercedes som är årets klart lysande stjärna i den svenska registreringsstatistiken, var en av huvudsponsorerna för årets event på Berns Salonger. Med en ökning av 25% sedan årsskiftet så är Mercedes det märke som stått för den största ökningen på den svenska marknaden av samtliga märken.

Eftersom varumärket historiskt är starkt förknippat med framgång och ledarskap, var detta ett utmärkt forum att visa upp sina nya produkter för målgruppen.

På plats från Mercedes fanns Johan Irving, Försäljningschef Mercedes Sverige och Charlotte Krushage, National Key Account Manager. Två erfarna ledare som idag är mycket nöjda med den utveckling varumärket genomgått, inte bara vad gäller försäljningsvolymen utan även den starka produktutveckling Mercedes genomfört de senaste åren.

Med tanke på att Sverige är en förhållandevis liten fordonsmarknad, så borde rimligtvis marknaden snart vara mättad, speciellt efter de senaste årens kontinuerliga försäljningsökning med nya rekord i stort sett varje månad.

Detta verkar dock inte oroa Charlotte och Johan särskilt mycket. ”Utsikterna för bilmarknaden generellt ser god ut även framöver.”, anser Charlotte. Men eftersom det är många som vill dela på kakan så krävs det mer än en gynnsam ekonomi.

Utvecklingen av nya intressanta produkter hjälper till att säkerställa framtiden för Mercedes i Sverige.”, säger Johan. ”Med hjälp av förbättrad paketering till bland annat företagskunder har fler hittat till oss. Bilarna börjar synas i större utsträckning, man börjar bli mer nyfiken och pratar mer om Mercedes. Företagen ringer Mercedes för de vill pröva på något nytt och Mercedes har blivit ett mer legitimt val.”, fortsätter Johan. ”Det nya designspråket skapar reaktioner som är en förutsättning för den framtida utvecklingen.”, tillägger Johan.

I dag har Mercedes en relativt jämn fördelning mellan konsument- och företagsförsäljning, något som är ovanligt inom segmentet där största konkurrenterna där upp till 80% utgörs av försäljning till juridisk person. Detta innebär att Mercedes fokus ligger på att växa inom tjänstebilssegmentet och förutsättningarna är mycket goda med det nya modellprogram som Mercedes presenterar. Men förändringarnas vindar blåser genom många företag, vilket kan ändra förutsättningarna.

”De tidigare in house bilansvariga är borta på många företag och leasingbolagen får en allt större makt. Försäljningsfokus har till stor del flyttats till att samarbeta med leasingbolagen istället för slutanvändaren.”,säger Charlotte.

På frågan om hon ser den växande privatleasingmarknaden som ett hot mot företagsförsäljningen eftersom det skulle kunna vara gynnsammare för anställda att köra privat och ta ut milersättning, så är inte Charlotte speciellt orolig. ”I vilket fall som helst så är det viktigast att vi får sälja en Mercedes.”, svarar hon leende.

Hur köpprocessen kommer att se ut i framtiden, det kan man bara spekulera i. Tydligt är att återförsäljarnas floortraffic har minskat trots en kraftig försäljningsökning. Det kan givetvis vara ett resultat av ett nytt och starkt programutbud i kombination med attraktiva erbjudanden, men också därför att köpprocessen alltmer flyttas till Internet.

Oavsett vilket så är en sak klar: Mercedes har all anledning att med tillförsikt se på framtiden.

 

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.