”Vi kan dubbla våra kunders bottom line”

I det senaste avsnittet av Småbolagspodden är Gunnar Larsson, vd för det svenska miljöteknikbolaget Swedish Stirling, gäst. Han berättar om den enorma skillnaden som bolaget kan göra för sina kunder och för miljön, och om hur fort de tog sig in på ferrokrommarknaden i Sydafrika.

Swedish Stirling har sina rötter på den svenska västkusten. Gunnar Larsson, som tidigare var vd för Kockums, grundade bolaget 2008 med en licens på det svenska varvets stirlingteknik. Därefter har de utvecklat tekniken till att på ett effektivt sätt kunna ta tillvara på restenergi från masugnar, omvandla den till el som sedan används till att driva samma masugn.

“Vi kan sänka kundens elförbrukning med 15 procent. Det här är energitungindustri och ungefär en tredjedel av deras totala kostnadsmassa kommer från elförbrukning, det gör att vi kan förbättra deras bottom line avsevärt. Vi talar om fördubblingar av deras bottom line med vår teknik”, säger Gunnar Larsson i Småbolagspodden.

I avsnittet berättar Gunnar Larsson även om hur Swedish Stirling tog sig in på den Sydafrikanska ferrokrommarknaden på fyra månader hösten 2017 och den effekt deras teknik kan ha på den totala energiförbrukningen i Sydafrika. Dessutom berättar han om resultatet av Lloyd’s Register utvärdering och om den miljardmarknad de nu vill erövra. Allt det här och mycket mer hör du i Småbolagspodden. Lyssna på avsnittet med Swedish Stirling här.

Småbolagspodden är podcasten för investerare som letar efter nya spännande företag att addera till sin portfölj. Finanspoddaren Jonathan Furelid möter i varje avsnitt ett nytt svenskt småbolag som får berätta vad som gör just dem unika och varför du som lyssnare ska investera i just deras bolag. Småbolagspodden produceras av contentbyrån Borg & Owilli. Det här avsnittet görs i samarbete med Swedish Stirling. Lyssna på avsnittet här.

    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här