Detaljhandelns desperata kamp

”I dag inleds ett nytt kapitel.”Så skriver MQ i pressmeddelandet om klädkedjans nya koncept. Kursen steg kraftigt – men är MQ;s och andra butikers ”nya kapitel” bara en förlängd dödskamp?

En man i 25-årsåldern lyfter galgen från hängaren, mönstrar nyfiket de mörkblå manchesterbyxorna med blicken och går efter en stunds reflektion i riktning mot provrummet. En annan kund botaniserar bland skjortor i olika färger och ytterligare en studerar utbudet av skinnhandskar. Denna kylslagna onsdagseftermiddag i november råder lugn i Brothersbutiken i Gallerian i centrala Stockholm.

Nästan vägg i vägg med herrklädesbutiken ligger Polarn O. Pyret, inriktad på baby- och barnkläder. Den gemensamma nämnaren för båda butikskedjorna är att de ägs av den börsnoterade modekoncernen Retail and Brands (RNB), som även driver herrmodesajten Man of a Kind och ett antal avdelningar för kläder, kosmetik och smycken – drygt 40 procent av den totala butiksytan – på NK-varuhusen i Göteborg och i huvudstaden.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets