Detaljhandelns desperata kamp
En man i 25-årsåldern lyfter galgen från hängaren, mönstrar nyfiket de mörkblå manchesterbyxorna med blicken och går efter en stunds reflektion i riktning mot provrummet. En annan kund botaniserar bland skjortor i olika färger och ytterligare en studerar utbudet av skinnhandskar. Denna kylslagna onsdagseftermiddag i november råder lugn i Brothersbutiken i Gallerian i centrala Stockholm.
Nästan vägg i vägg med herrklädesbutiken ligger Polarn O. Pyret, inriktad på baby- och barnkläder. Den gemensamma nämnaren för båda butikskedjorna är att de ägs av den börsnoterade modekoncernen Retail and Brands (RNB), som även driver herrmodesajten Man of a Kind och ett antal avdelningar för kläder, kosmetik och smycken – drygt 40 procent av den totala butiksytan – på NK-varuhusen i Göteborg och i huvudstaden.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här