Dryckesklipp på monopolet

Stark position inom nordiska dryckesmonopol säkrar stabila kassaflöden till Arcus. När dammet efter ett misslyckat snålbud från största ägaren nu lagt sig ser Affärsvärlden nytt läge för kupong­klippare.

KÖP För tre år sedan gjorde Arcus entré på Oslobörsen till noteringskursen 43 norska kronor. Vin- och spritbolagets organiska tillväxt var låg men konjunkturstabil, och som välpositionerade experter inom statligt reglerade alkoholmonopol i såväl Norge, Sverige och Finland hade koncernen redan visat förmåga till värdeskapande tilläggsförvärv i tidigare ägaren Ratos regi. Affärsvärlden såg en kassaflödesmaskin och gav köpråd, först i nummer 3/2017 följt av nummer 3/2018.

Båda råden blev dock underkända, med marginellt svagare kursavkastningar än Stockholmsbörsens. Ytterligare nära ett börsår senare har aktien nu tappat till 34 kronor, en analyskurs inte långt från börsresans lägstanivå så här långt. Att det inte gått som tänkt är delvis en funktion av att Arcus inte levererat utlovade lönsamhetslyft. Därtill har stabiliteten haltat något på intäktssidan, där bland annat agenturen för ett par större vinmärken tappats i Sverige. På det stora hela har Arcus dock behållit eller stärkt sina marknadsandelar samt investerat i egna produkter samt i nya externa samarbeten.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets