Husqvarna
Marginallyft kan göra aktien till ett riktigt klipp
VÄNTA Sommaren 2018 startade ledningen i maskin- och verktygstillverkaren Husqvarna arbetet med att trimma koncernen för att stärka lönsamheten. Beslut togs om att avveckla en stor del av den mest prispressade försäljningen inom bolagets konsumentaffär Consumer Brands. Det var framför allt affärsområdets nordamerikanska verksamhet som utvecklats svagt på grund av hård konkurrens, men även stigande råvarukostnader och tullar.
Försäljningen inom hårt konkurrensutsatta produkter som bensindrivna gräsklippare och trädgårdstraktorer håller nu på att avvecklas. Under 2019 lämnade koncernen Consumer Brands-affärer som omsatte cirka 1,4 miljarder kronor. Effektiviseringsprogram som ska resultera i årliga besparingar på 400 miljoner kronor har införts.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här