Marginallyft kan göra aktien till ett riktigt klipp

Husqvarna är ett av storbolagen som inte hängde med den starka utvecklingen på Stockholmsbörsen under fjolåret. Säsongen för skogs- och trädgårdsprodukter var utmanande samtidigt som bolaget oväntat inte höjde sitt marginalmål. Får Husqvarna ordning på marginalerna kan aktien bli ett klipp.
Marginallyft kan göra aktien till ett riktigt klipp - husqvarna-affarsvarlden-700_binary_6877731.png

VÄNTA Sommaren 2018 startade ledningen i maskin- och verktygstillverkaren Husqvarna arbetet med att trimma koncernen för att stärka lönsamheten. Beslut togs om att avveckla en stor del av den mest prispressade försäljningen inom bolagets konsumentaffär Consumer Brands. Det var framför allt affärsområdets nordamerikanska verksamhet som utvecklats svagt på grund av hård konkurrens, men även stigande råvarukostnader och tullar.

Försäljningen inom hårt konkurrensutsatta produkter som bensindrivna gräsklippare och trädgårdstraktorer håller nu på att avvecklas. Under 2019 lämnade koncernen Consumer Brands-affärer som omsatte cirka 1,4 miljarder kronor. Effektiviseringsprogram som ska resultera i årliga besparingar på 400 miljoner kronor har införts.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Carnegie Fonder
Annons från Invesco