Omvärdering på gång i Trelleborg?

I en analys för ett halvår sedan imponerades vi av hur bra Trelleborg parerade Covid-19-krisen och satte ett köpråd. Efter att VD Peter Nilsson nu lagt fram bokslutet över 2020, och aktien rusat nästan 40%, är köpläget lite mindre tydligt.
Omvärdering på gång i Trelleborg? - trelleborg-700_binary_6843794.jpg
Trelleborg
Börskurs: 201 kr Antal aktier: 271,1 m
Börsvärde: 54 485 Mkr Nettoskuld: 10 026 Mkr
VD: Peter Nilsson Ordförande: Hans Biörck
Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 32 836 34 149 35 174 36 229
 – Tillväxt -10,3% +4,0% +3,0% +3,0%
Rörelseresultat 3 885 4 610 4 819 5 072
 – Rörelsemarginal 11,8% 13,5% 13,7% 14,0%
Resultat efter skatt 2 711 3 131 3 459 3 684
Vinst per aktie 10,00 11,60 12,80 13,60
Utdelning per aktie 5,00 5,50 6,00 6,50
Direktavkastning 2,5% 2,7% 3,0% 3,2%
Avkastning på eget kapital 9% 10% 10% 11%
Avkastning på operativt kapital 22% 27% 28% 28%
Nettoskuld/EBIT 2,6 1,6 1,3 0,9
P/E 20,1 17,3 15,7 14,8
EV/EBIT 16,6 14,0 13,4 12,7
EV/Sales 2,0 1,9 1,8 1,8

Trelleborg (201 kr) har pressat kostnader och skyddat sin lönsamhet på ett bra vis under 2020. Årets sista kvartal visar på en organisk nedgång på 3%, mot -7% föregående kvartal, men också på en rörelsevinst som ökar 9% till 1,1 miljarder kr. Detta är ju riktigt bra. Särskilt som valutamotvind piskar Trelleborg i ansiktet mot slutet av 2020.

Den efterlängtade förbättringen inom traktordäck är nu här på allvar. Detta är något Trelleborg väntat på ända sedan man byggde ut den här affären kraftigt genom förvärv 2016. Nu presterar affärsområdet Wheels Systems en marginal på 10% (4,4%) i det säsongsmässigt svaga Q4. Detta är en förbättring som fortsätter in i 2021 då ytterligare besparingar slår igenom parallellt med bra efterfrågan.

Affärsområdet Industrial Solutions var också riktigt starkt i Q4 (15% marginal) men här är Trelleborg tydliga med att ovanligt lönsamma hamn- och railprojekt gav ett extra lyft. Normalisering väntar på en lägre nivå. Inom gruppens stjärna, Sealing Solutions, föll vinsten tydligt. Ledningen har ännu inte helt anpassat kostnaderna efter det nya läget för kunderna inom flygindustrin. Där är efterfrågan halverad.

Vinstförmågan ligger i nuläget kring 4,2 miljarder kr vilket är liktydigt med en rörelsemarginal på 13% exklusive engångsfaktorer. Den kanske tydligaste ”triggern” för Trelleborg-aktien vore att marginalen pressas upp ytterligare från denna nivå.

Det ter sig inte orimligt. Att volymerna kommer tillbaka inom det mest lönsamma området, Sealing Solutions, ger medvind. Rent optiskt ger också renodlingen av koncernen ett lyft. Rörelser med 3,7 miljarder kr i omsättning men relativt svag lönsamhet, ligger i området ”Verksamhet under utveckling”. Här är försäljningar nära.

Afv är ändå tveksamma till att skissa in så hemskt mycket mer än 14% i marginal under vår prognosperiod. Inte minst eftersom vi misstänker att de tappade intäkterna från flyget var höglönsamma.

Om man inte antar att Trelleborg ska ha en väsentligt högre multipel än vad aktien begåvats med på senare år, blir uppsidan rätt klen i det scenariot.

Kanske har ledningen något extra i bakfickan? De planerade avyttringarna bör ge uppåt 2 miljarder kr i nytt kapital att investera. Skuldsättningen är inte särskilt ansträngd från början. VD Peter Nilsson indikerar dock att värderingarna är höga i de nischmarknader där Trelleborg letar uppköp. Om det betyder att bolagen ändå köps upp till dessa priser men av andra aktörer än Trelleborg är det inget särskilt bra tecken.

Våra prognoser är lite försiktiga och Trelleborg är ännu inte alls någon dyr aktie jämfört med mycket annat på börsen. Köprådet behålls. Men det är som sagt inte lika tydligt som tidigare.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.