ABG: Svag tysk marknad signaleras från Proacts vinstvarnande branschkollega Cancom
Efter gårdagens vinstvarning från tyska Cancom, som sänkte sin prognos för helårets ebita med 25 procent och hänvisade till fortsatt kundtvekan, ser ABG liknande utmaningar för Proact.
Tyskland stod för 16 procent av Proacts försäljning 2024 och bolaget genomgår just nu en omstrukturering av verksamheten i landet efter två års negativ organisk tillväxt. ABG bedömer att återhämtningen i Tyskland kommer att dröja och att den pressade konkurrenssituationen med aktörer som Bechtle och Cancom består, enligt en färsk uppdragsanalys.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.