Adtraction: En IPO med attraktion?

Affiliatenätverket Adtraction ska noteras. Bolaget verkar i en komplex bransch men lyckas man hålla uppe tillväxttakten ser denna IPO ut att vara värd att teckna.
Adtraction: En IPO med attraktion? - simon-gustafson-2
Adtractions digitala annonsnätverk är marknadsledande i Norden men finns också på ett antal andra marknader. Marknadsföring av e-handel och finanstjänster är de två huvudsakliga vertikalerna. I bild syns Adtractions medgrundare och VD Simon Gustafson.

Adtraction (teckningskurs 60 kr) driver ett nätverk för digital prestationsbaserad marknadsföring – ett så kallat affiliatenätverk. Bolagets plattform kopplar samman annonsörer som vill öka sin försäljning på nätet med partners som vill skapa intäkter baserat på sitt innehåll och sina besökare.

Adtraction grundades 2007 av bland andra Simon Gustafson (VD), Markus Bjernvall (plattformsansvarig) och Christian Longberg (teknikchef). Bolaget finns inom vertikalerna e-handel respektive finans och omsätter idag kring 650 Mkr. Enligt bolagets egen bedömning är Adtraction marknadsledare i Norden som står för 70% av koncernens bruttoresultat.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets