DistIT: Städjobb ger effekt

2019 var ett mediokert år för IT-distributören men avslutningen på året ger hopp. Fortsätter trenden finns bra uppsida kvar. Kortsiktigt oroar risker med Coronaviruset.
DistIT: Städjobb ger effekt - Distit
DistIT är en IT-distributör som säljer elektronikprylar genom bolagen SweDeltaco, Aurora, Septon och Sominis i Norden och Baltikum.
DistIT
Börskurs: 42,40 kr Antal aktier: 12,3 m
Börsvärde: 521 Mkr Nettoskuld: 193 Mkr
VD: Robert Rosenzweig Styrelseordförande: Stefan Charette

DistIT (42,40 kr) är en distributör och leverantör av IT-tillbehör samt hemelektronik i Norden och Baltikum. Kunderna utgörs av hemelektronikkedjor, webbhandel, installatörer, teleoperatörer, dagligvaruhandel och fackhandel. Typiska produkter som DistIT säljer är tangentbord, nätverksprodukter, kablar och datorkomponenter.

Under 2019 genomförde DistIT en hel del förändringar i organisationen. Effekterna av dessa satsningar skall nu börja få genomslag. Idag presenterar DistIT bokslutet för 2019. Aktien är i skrivande stund upp cirka 10 procent på beskedet. Vi på Börsplus har sedan tidigare ett köpråd på aktien. Denna analys finns att läsa här.

Börsplus huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 2 331 2 378 2 425 2 474
 – Tillväxt +2,6% +2,0% +2,0% +2,0%
Rörelseresultat 16 83 95 104
 – Rörelsemarginal 0,7% 3,5% 3,9% 4,2%
Resultat efter skatt 38 57 65 73
Vinst per aktie 3,12 4,60 5,30 5,90
Utdelning per aktie 1,25 1,50 2,00 2,50
Direktavkastning 2,9% 3,5% 4,7% 5,9%
Avkastning på eget kapital 10% 13% 13% 14%
Operativt kapital/omsättning 21% 23% 24% 25%
Nettoskuld/EBIT 12,0 2,4 2,0 1,7
P/E 13,6 9,2 8,0 7,2
EV/EBIT 44,3 8,6 7,5 6,9
EV/Sales 0,3 0,3 0,3 0,3
Kommentar: Rörelseresultatet för 2019 är inklusive omstruktureringskostnader. Exklusive dessa var rörelsemarginalen 3,0%. Vinst per aktie påverkas positivt 2019 till följd av DistIT fastighetsförsäljning (+44,5 Mkr).

2019 var som sagt ett händelserikt år för DistIT med en hel del kostnader av engångskaraktär. På helårsbasis uppgick försäljningen till 2,3 miljarder en ökning med knappt 3 procent mot föregående år. Det bör dock ses i ljuset av att 2018 var ett väldigt starkt år med hela 20 procent organisk tillväxt.

Rörelsemarginalen för helåret blev 0,7 procent inklusive nedskrivningar och engångskostnader. Rensat för dessa effekter på totalt 56,5 Mkr var rörelseresultatet istället 71,6 Mkr (72,2) med en justerad marginal på 3,0 procent.

DistIT Q4 2019 Q4 2018
Omsättning 706,8 Mkr 723,5 Mkr
Tillväxt -2,3% 18,8%
Bruttomarginal 22,3% 21,7%
Andel EMV 23% 22%
Rörelseresultat 38,0 31,9
Rörelsemarginal 5,4% 4,4%
Vinst per aktie 2,34 1,69

Årets första nio månader påverkades av engångskostnader i varierande grad. Fjärde kvartalet 2019 innehöll dock inte några sådana effekter. Se tabellen här bredvid.

Omsättningen i fjärde kvartalet minskade med 2 procent. Försäljningsminskningen var framför allt hänförlig Aurora som tappade drygt 100 Mkr i omsättning i det fjärde kvartalet. Resultatmässigt presterade Aurora dock ett stabilt resultat på 19,8 Mkr (25,9) trots det stora tappet på omsättningen. Samtliga av de andra dotterbolagen växte försäljningen mot fjolåret.

Bruttomarginalen på koncernnivå ökade med 0,6 procentenheter till 22,3 procent. Det är glädjande. En orsak var att de egna märkesvarorna (EMV) ökade som andel av den totala omsättningen till 23 procent (22). Dessutom torde omsättningsminskningen i Aurora till stor del vara relaterad till produkter med lägre marginal.

Rörelsemarginalen i det säsongsmässigt starka fjärde kvartalet landade på 5,4 procent mot 4,4 procent föregående år. Den justerade rörelsemarginalen i fjärde kvartalet 2018 var 5,1 procent.

Kort beskrivning om respektive dotterbolag 

Aurora –  Säljer och distribuerar egna och externa varumärken inom hemelektronik. Kunderna utgörs av detaljhandel, e-handel och B2B. Clas Ohlson, Mediamarkt, Elgiganten och Salling group är några exempel.

Deltaco – levererar produkter inom IT och hemelektronik. Bolaget har en relativt stor del egna varumärken. Några exempel på egna varumärken är Streetz™, DELTACO™, Nordic Home™ och DELTACO Gaming™. Kunder är exempelvis ATEA, Kjell & Company, Bauhaus och OKQ8.

Septon distribuerar ljud och bildutrustning till både den professionella marknaden och konsumenter. Välkända varumärken på den svenska marknaden är Harman Pro, Klipsch och Marantz. Dustin, Effektgruppen, SCAN AV och CDON.COM är exempel på några kunder.

Sominis är en distributör av tillbehör- och reservdelar av exempelvis datorer och telefoner. Kunderna utgörs av återförsäljare av hårdvaror, detaljhandeln, online-butiker, telekommunikationsföretag och hotellkedjor.

I tabellen nedan visas utvecklingen på respektive dotterbolag under 2019.

Dotterbolag helår 2019 Aurora Deltaco Septon Sominis
Omsättning 818,6 Mkr 1036,4 Mkr 351,3 Mkr 133,8 Mkr
Tillväxt -17% 14% 19% 51%
Bruttomarginal 23,0% 20,4% 28,1% 9,4%
EBIT 9,9 Mkr 7,4 Mkr 19,3 Mkr 4,0 Mkr
Rörelsemarginal 1,2% 0,7% 5,5% 3,0%

Tre av fyra bolag ökade försäljningen under 2019. Näst största bolaget Aurora tappade dock 17 procent på årsbasis. Omsättningstappet beror främst på att två större kunder har valt att lämna Aurora. Rörelsemarginalen för dotterbolaget blev 1,2 procent mot 4,3 procent 2018.

Deltaco ökade omsättningen med 14 procent. I slutet på 2018 meddelade styrelsen en ökad satsning på egna varumärken. Som i ett led i detta har Deltaco och Aurora gått samman. Sedan sommaren 2019 leder DistIT:s VD Robert Rosenzweig denna satsning. Tanken är att kunna realisera synergier på både inköps- och försäljningssidan. Den organisatoriska sammanslagningen slutfördes under Q3 2019 och nu pågår en fortsatt integration mellan bolagen.

DistIT sålde sin Fastighet i Tullinge i höstas och nettoskulden är nu mindre (193 Mkr vid årsskiftet exklusive leasingskulder). Styrelsen föreslår en höjd utdelning till 1,25 kr per aktie (1,00). Det innebär en direktavkastning på cirka 3 procent på nuvarande kurs.

Som vi skrivit i våra tidigare analyser är marknaden för distribution av IT-produkter och hemelektronik ganska konkurrensutsatt. Med en ständigt pågående prispress. Marginalerna i branschen är därav generellt ganska låga. Satsningen på egna märkesvaror är därför en viktig differentieringsfaktor. Även volymer ger fördelar vid inköp.

Framöver är tanken att öka korsförsäljningen mellan dotterbolagen för att på så sätt kunna sälja till nya kundgrupper. Vi skissar på en omsättningstillväxt på ungefär 2 procent årligen framöver. Rörelsevinsten exklusive engångskostnader var drygt 70 Mkr 2019.

Kostnadsbesparingarna väntas bli cirka 45 Mkr på helårsbasis när effekterna har fått fullt genomslag enligt ledningen. Om man ska tro på DistIT så är alltså vinstförmågan cirka 115 Mkr i rörelsen. Kanske kan detta bli verklighet men samtidigt känns det optimistiskt.

Vi är betydligt mer konservativa och räknar med ett rörelseresultat på 83 Mkr 2019. På sikt tror vi dock DistIT kan nå en marginal på drygt 4 procent. Snittet för de senaste fem åren har varit ungefär 3,5 procent. Om vi behåller multipel på konservativa 8 gånger rörelsevinsten så är uppsidan 35 procent ett par år ut.

Ledningen uppger att Coronaviruset kommer påverka leveranserna. DistIT arbetar med att begränsa effekterna av dessa förseningar. Samtidigt lägger bolaget in en brasklapp om att resultatet kan variera under enskilda kvartal. En tolkning av detta är alltså att det finns en risk att både omsättning och resultat under första kvartalet blir av svagare karaktär.

Risken är att prispressen och den ökade konkurrensen gör sig påmind. Då finns en relativt stor nedsida (pessimistiskt scenario). Skulle DistIT vara i närheten av en vinstförmåga på 115 Mkr redan i år eller nästa år så är uppsidan stor (optimistiskt scenario).

Både VD Robert Rosenzweig och ordförande Stefan Charette har köpt på sig aktier under fjolåret. Robert äger nu knappt 1 procent av aktierna.

Börsplus slutsats

Fjärde kvartalet var ett fall framåt för DistIT. Kan trenden hålla i så finns potential till ytterligare uppvärdering. Styrelsens utdelningshöjning andas optimism. Balansräkningen är bättre än tidigare även om DistIT fortsatt har en nettoskuld på cirka 200 Mkr.

Om man gillar turn-around bolag så tycker vi DistIT fortsatt kan vara värt en chansning. Risken är relativt hög. Men om man ska tro ledningen så kommer resultattillväxten bli god 2020 och då känns det kanske fel att ge upp nu.

DistIT tio största ägare Värde (Mkr) Andel
Athanase Industrial Partners 102,11 19,84%
Anders Bladh 68,22 13,26%
Avanza Pension 56,73 11,02%
Humle Fonder 35,54 6,91%
Theodor Jeansson 35,07 6,82%
Carl Rosvall 15,02 2,92%
Kristoffer Jeansson 10,48 2,04%
Jonas Mårtensson 8,38 1,63%
Måns Flodberg 8,21 1,60%
Cecilia Jeansson 7,50 1,46%
Källa: Holdings

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.