Fenix Outdoor: Kånkar på en ryggsäck av butiker

Fenix Outdoor är ingen lätt aktie att värdera. Å ena sidan starka varumärken med stark lönsamhet och viss tillväxt. Å andra sidan ett butiksnät som tynger ner på alla sätt. Och detta i en sektor där värderingarna spretar från kris till hajp.
Fenix
Fenix Outdoor erbjuder produkter för vandring, natur och friluftsliv.

Fenix Outdoor International (824 kr) säljer produkter för natur och friluftsliv. Det rör sig om grossistförsäljning, ett eget butiksnät samt försäljning av bolagets egna varumärken. Bolagets absolut största och mest kända varumärke är Fjällräven. Fjällräven grundades 1960 av Åke Nordin och därefter har Fenix Outdoor byggts upp via en lång rad förvärv av varumärken som Primus (campingkök), Tierra (klätter- och friluftskläder) och Hanwag (Kängor) med flera.

Utöver varumärken har bolaget gjort ytterligare förvärv i form av butikskedjor som Naturkompaniet i Sverige och Globetrotter i Tyskland. Idag har koncernen cirka 2500 anställda och 141 butiker.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här