Analys Haldex
Fin åktur när Haldex lossar bromsen
Till dagskursen 63 kronor värderas Haldex till 2,8 miljarder kronor. Det motsvarar en värdering på 0,7 gånger omsättningen på 4,6 miljarder kronor.
Med bas i Landskrona marknadsför Haldex broms- och säkerhetslösningar för den kommersiella fordonsindustrin. Företaget är verksamt på en global marknad där Nordamerika svarar för halva omsättningen och Europa för en dryg tredjedel. Tillverkningen sker nära fordonsindustrin i Sverige, Tyskland, Ungern, Kina, Indien, Brasilien, Mexiko och USA.
Haldex produktlinje Foundation Brake rymmer bromsprodukter för hjuländen såsom skivbromsar, bromshävarmar och bromscylindrar.
Produktlinjen Air Controls rymmer produkter för förbättrad säkerhet och förbättrade köregenskaper i bromssystemet såsom rening av tryckluft, ventiler samt ABS och EBS.
Försäljningen är över tid ganska jämnt fördelad mellan omsättning som går till tillverkare av tunga lastbilar (Truck), dess släpvagnar (Trailer) samt eftermarknaden. Just nu står eftermarknad för nästan halva omsättningen men det är delvis drivet av att Truck-omsättningen backar rejält och särskilt i Nordamerika.
USA-nedgången är driven av två saker. Försäljningen av tunga lastvagnar i Nordamerika rasar. I år väntas en volymnedgång på 26 procent. Utöver den svaga marknaden så lider Haldex av en produktåterkallelse av bromscylindrar 2014-2015. Kostnaderna sägs vara tagna fullt ut men produktåterkallelsen spökar i form av skeptiska kunder. Enligt vd Bo Annvik kan detta förhoppningsvis repareras genom en nylansering av en förbättrad bromscylinder efter sommaren.
Osvuret är bäst men känslan är ändå att man ska lita på Haldex här. Produktåterkallelser är ett återkommande fenomen i fordonsbranschen och vanligtvis kan skadan repareras. (Till och med krisande Volkswagen, Toyota och Takata överlever ju.)
Haldex lägger betydande belopp på forskning och utveckling och har intressanta framtidsprodukter på gång. Skivbromsen Modul T är det stora tillväxthoppet under kommande år. Ännu har det inte lossnat på ett sätt som ger avtryck i koncernens totalomsättning men tecknen är lovande. Bo Annvik förväntar sig vissa viktiga kundbesked i höst. Om och när det klaffar och Haldex får en ”design win” så integreras Haldex bromsprodukter i produktmodeller som visserligen inte ger intäkter förrän om flera år men som då ger en trygghet i att man bör få många år av leveranser under hela produktgenerationens livslängd. Lastvagnsproduktionen är dock starkt cyklisk.
Haldex får ibland leva med öknamnet ”fulcykliskt” i sin roll som underleverantör till dyra kapitalvaror som tunga lastvagnar. Delvis är det orättvist. Eftermarknadsförsäljningen är som sagt betydande för Haldex och det gångna första kvartalet visar på kvaliteter i bolaget som är allt annat än fula. Det är exempelvis starkt att stärka bruttomarginalen trots att omsättningen backar 11 procent i fasta valutor.
Bortsett från finansmannen Göran Carlson, som äger 6 procent och är styrelseordförande, är Haldex ett helt ägarlöst bolag. Idel fonder och institutioner i ägarlistan. Småbolagsproffsen Didner & Gerge har glädjande nog ökat på sistone men å andra sidan finns tre amerikanska hedgefonder inne och blankar Haldex så man kan väl säga att det finns ”smarta pengar” på båda sidor.
Det blir också ett stort fett minus i kanten för att ledning och övriga styrelseledamöter har inga eller ynkligt små aktieinnehav utöver ett standardmässigt incitamentsprogram.
Är de så ointresserade av aktiens utveckling?
Eller har de aldrig någonsin under årens lopp sett Haldex som en attraktiv investering? Båda tolkningar är negativa.
Å andra sidan ser vi andra exempel på att Haldex drivs för aktiernas långsiktiga bästa och inget annat. Vi gillar exempelvis signalen att Haldex sänkte utdelningen från 3 till 2 kronor och istället betonar möjligheten till aktieåterköp. När värderingen är låg så är aktieåterköp kraftigt värdeskapande. (Annars inte.) Givet att nettoskulden är nära noll är det också intressant att Haldex så tydligt flaggar för förvärv.
Bo Annvik hoppas kunna förvärva redan i år. Med en stor andel lånefinansiering så kommer ett förvärv till sektorns för stunden låga värdering leda till en kraftig ökning av Haldex vinstförmåga.
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2015 | 2016E | 2017E | 2018E | |
Omsättning | 4 777 | 4 395 | 4 483 | 4 617 |
– Tillväxt | 9,1% | -8,0% | 2,0% | 3,0% |
Rörelseresultat | 325 | 308 | 336 | 369 |
– Rörelsemarginal | 6,8% | 7,0% | 7,5% | 8,0% |
Resultat efter skatt | 189 | 192 | 216 | 241 |
Vinst per aktie | 4,28 | 4,30 | 4,90 | 5,40 |
Utdelning per aktie | 2,00 | 2,50 | 3,00 | 4,00 |
P/E | 14,7 | 14,6 | 12,8 | 11,6 |
EV/EBIT | 9,8 | 10,3 | 9,4 | 8,6 |
EV/Sales | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
I år väntas Haldex nå en rörelsemarginal runt 7 procent vilket är samma som ifjol. Rensat för engångskostnader var fjolårsmarginalen dock 9,3 procent och de bra saker som sker i Haldex gör att vi ser det som sannolikt att bolaget förr eller senare når sitt marginalmål på 10 procent. Skulle det ske i en hyfsad marknad så bör Haldex utan vidare värderas till över 5 miljarder kronor. Detta optimistiska scenario bygger på att lite tillväxt lyfter omsättningen över 5 miljardersnivån och att börsen värderar Haldex till 10 gånger rörelseresultatet.
**Vårt huvudscenario ligger klart under **analytikernas förväntningar och vi räknar försiktigt med en framtida rörelsemarginal på 8 procent och en värdering på 9 gånger rörelseresultatet. Även med dessa ganska återhållsamma antaganden finns det en hälsosam uppsida i Haldex.
Grädde på moset är chansen till förvärvsdriven vinsttillväxt, stororder på skivbromsen Modul T eller varför inte ett uppköpsbud på Haldex? Fast egentligen vore det lite synd. Haldex är på egna meriter en köpvärd aktie på några års sikt och det vore kul att få följa bolaget länge än.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.