Hemnet – det hänger på priset

Sveriges dominerande bostadsplattform kommer till börsen. Prislappen är hög men kan vara befogad för en unik tillgång med unikt goda möjligheter att öka snittintäkten per annons under kommande decennium.
Hemnet – det hänger på priset - hemnet_desktop2

Hemnet – sajten som i det närmsta har monopol på bostadsannonser i Sverige. Bolaget grundades 1998 på initiativ av fastighetsmäklarna som vid den tidpunkten spenderade stora pengar på marknadsföring och såg potential att samla alla bostadsannonser på en och samma plats. Idag har Hemnet drygt 60 miljoner besök varje månad och används vid omkring 90% av alla bostadstransaktioner.

Det var först 2013 som Hemnet började ta betalt för sina annonser av bostadssäljarna. De intäkterna står idag för 60% av bolagets omsättning på totalt 544 Mkr. Ytterligare 15% av intäkterna från tjänster som riktar sig direkt mot fastighetsmäklarna och resterande 25% från bostadsutvecklare och andra affärspartners.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här