Analys Tikspac
Jyckens naturbehov lyfter Tikspac

Tikspacs verksamhet inbjuder till billiga skämt av typen att det är ett riktigt skitföretag. Mer konkret erbjuder Tikspac stationer/stolpar i parker och andra publika rum där hundägare rastar sina hundar.
Vid Tikspacs stationer kan man hämta tomma påsar och sen slänga dem efter att hunden uträttat sina behov. Detta är kostnadsfritt för hundägaren och oftast även för kommunen som är uppdragsgivare (kan även vara privata aktörer som vill hålla rent på sitt område). Uppdragsgivaren ansvarar för renhållningen och påfyllnad av fräscha påsar.
Verksamheten finansieras av företag som mot en avgift på ungefär 1 krona per dag erhåller en medieplats på stationen. Det finns Tikspacstationer i cirka 300 kommuner i Sverige, Norge, Danmark, Finland och England.
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2015 | 2016E | 2017E | 2018E | |
Omsättning | 24 | 26 | 30 | 33 |
– Tillväxt | 14,2% | 8,3% | 12,0% | 12,0% |
Rörelseresultat | 2 | 2 | 1 | 2 |
– Rörelsemarginal | 9,2% | 7,7% | 5,0% | 5,0% |
Resultat efter skatt | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vinst per aktie | 0,14 | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
P/E | 19,2 | 26,9 | 26,9 | 26,9 |
EV/EBIT | 10,1 | 11,1 | 15,2 | 13,6 |
EV/Sales | 0,9 | 0,9 | 0,8 | 0,7 |
SvD Börsplus räknar med att expansionen kostar en del och håller tillbaka rörelsemarginalen men att det ändå går att skönja en underliggande lönsamhet på över 10 procents marginal som kan motivera en värdering på cirka 1,5 gånger omsättningen (EV/Sales). |
I höst gör Tikspac en garanterad företrädesemission på 4,9 Mkr plus 0,8 Mkr om emissionen övertecknas. Inför detta har man tagit upp ett brygglån från en grupp investerare som också är med och garanterar emissionen.
Pengarna ska satsas på expansion och planen är att dra igång i Belgien ”efter sommaren” för att därefter addera ett nytt land hösten 2017 respektive 2018.
Generellt har Tikspac haft en sund och bra ekonomisk utveckling men det brutna räkenskapsårets tredje kvartal var svagt och mest oroväckande var kanske att antalet sålda annonsplatser sjönk med 16 procent.
Detta förklaras dels med att säljarna fokuserat på kommuner istället för att sälja annonsytor. Det talas också om en tempoförlut i samband med att man blev av med sin vd vid årsskiftet och innan nuvarande vd Stefan Arvidsson blev ordinarie och kunde börja bygga vidare på organisationen.
Trots en klen Q3-rapport så släppte Tikspac i juli en omvänd vinstvarning där man nu flaggar för en helårsomsättning på 26 Mkr och ett resultat före skatt på cirka 2 Mkr. Väljer man att bortse från goodwillavskrivningar (1 Mkr), ansiktslyftning av hemsidan (0,8 Mkr och etableringskostnader i England (1,2 Mkr) så kan man skönja en underliggande lönsamhet på cirka 20 procent.
På ett sätt är detta alltför generöst. Bolag måste ju löpande investera i hemsidor och utbildning och utlandsexpansion är ju en integrerad del av Tikspacs strategi. Men siffran visar ändå att det verkar finnas något slags intressant hävstång i affärsmodellen.
Styrelseordförande och huvudägare Lars-Åke Södergren säger att man under bolagets 15-åriga historia egentligen aldrig stött på några konkurrenter och att man mött intresse från USA och andra utomeuropeiska länder där folk i renhållningsbranschen fått upp ögonen för denna enkla möjlighet att få renare parker.
SvD Börsplus gillar Tikspac och vi ser det som en liten favorit i hybridklassen tillväxtbolag/förhoppningsbolag där förhoppningen består i att bolaget måste växa väldigt mycket för att motivera ett mer normalt börsvärde och aktielikviditet. Den stundande företrädesemissionen kan ändå vara ett bra tillfälle att komma in och bli delägare. Rådet är alltså köp runt kursnivån 2,70 kronor. Men detta är bara för de mycket spekulativa eller de mycket långsiktiga.
Fördjupad analys Tikspac
Tikspacs affärsmodell
TiksPac arbetar med två olika koncept för att förse hundägare med gratis hundpåsar. Så här beskriver bolaget dessa koncept:
CSR för kommuner
Konceptet som vänder sig till kommuner är ett miljökoncept där stationer med gratis hundpåsar placeras ut på strategiska platser runt om i kommunen. Detta koncept är kostnadsfritt för kommunen som dock ansvarar för utplacering, skötsel och drift av stationerna. Detta koncept sponsras av företag som exponeras med sitt varumärke eller budskap och på så sätt visar att de värnar om sin närmiljö och tar samhällsansvar, CSR.
RENT för privata ytor
Konceptet som vänder sig till kunder som fastighetsbolag, bostadsbolag, campingar eller liknande där kunden kan hyra stationer med tillhörande hundpåsar. Kunden placerar ut stationerna på sina områden och får sitt varumärke exponerat på stationerna. TiksPac svarar, genom underleverantörer, för produktion av påsar, tillverkning av stationer, utskrift och montering av dekaler på stationer samt distribution av påsar.
Tikspacs marknad
TIkspac finns i dag i Sverige (cirka 200 kommuner av totalt 290) och övriga Norden och har just startat upp i England. Nästa land blir Belgien. Marknaden är oftast runt 25 stolpar per kommun.
Den privata marknaden är stor men ganska obearbetad jämfört med kommunsektorn.
Tikspacs strategi och mål
Strategin är att växa med ett nytt europeiskt land per år och Börsplus tolkning är att man är beredd att investera en del kortsiktigt.
Tillväxtstrategin är svår att omsätta i siffror men helt klart bör siktet vara inställt på tvåsiffrig tillväxt under lång tid framöver.
Den långsiktiga rörelsemarginalen bör dock kunna bli uppåt 15-20 procent per år men kanske inte mer än så, är Börsplus bedömning.
Ägare Tikspac | Kapital | |
Lars Åke Södergren | 26,50% | |
Avanza Pension | 15,47% | |
Stig-Arne Mårtensson | 9,33% | |
Nordnet Pensionsförsäkring | 2,30% | |
Martin Gorne | 2,26% | |
Källa: Holdings |
Tikspacs aktie
Börsvärdet är till aktiekursen 2,70 kronor minimala cirka 30 Mkr, inräknat den stundande nyemissionen. Detta är alltså en aktie bara för de väldigt långsiktiga eller väldigt spekulativa. Handeln är så klart lövtunn.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.