Analys Midsona
Midsona: En oorganisk affär
Midsona (71,60 kr) utvecklar, producerar och säljer produkter inom hälsolivsmedel och egenvård. Koncernens fokus är främst på ekologiska livsmedel. Bolagets produkter säljs i dagligvaruhandel, apotek och hälsofackhandel. Några av bolagets mer kända varumärken är Urtekram, Kung Markatta, Friggs och Naturdiet. Verksamheten bygger på en portfölj med egna varumärken (69%) kompletterad med licensierade varumärken (16%). Man erbjuder även kontraktstillverkning (15%).
Midsona har under de senaste decenniet förvärvat friskt i Norden där man nu är marknadsledande inom ekologiska torrvaror. De senaste åren har Midsona även börjat konsolidera den europeiska marknaden som är mycket fragmenterad. Koncernen delas in i Norden(67%), Norra Europa (22%) och Södra Europa (11%)
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här