Midsona: En oorganisk affär

Efter ett starkt fjolår har 2021 inletts desto svagare för livsmedelskoncernen Midsona. Vi oroas över den vikande organiska tillväxttakten.
Midsona: En oorganisk affär - Midsona1
Midsonas produktportfölj utgörs både av egna och inlicensierade varumärken. Inklusive private label står egna varumärken för cirka 70% av omsättningen. Urtekram, Kung Markatta, Friggs och Naturdiet är några av bolagets prioriterade varumärken.

Midsona (71,60 kr) utvecklar, producerar och säljer produkter inom hälsolivsmedel och egenvård. Koncernens fokus är främst på ekologiska livsmedel. Bolagets produkter säljs i dagligvaruhandel, apotek och hälsofackhandel. Några av bolagets mer kända varumärken är Urtekram, Kung Markatta, Friggs och Naturdiet. Verksamheten bygger på en portfölj med egna varumärken (69%) kompletterad med licensierade varumärken (16%). Man erbjuder även kontraktstillverkning (15%).

Midsona har under de senaste decenniet förvärvat friskt i Norden där man nu är marknadsledande inom ekologiska torrvaror. De senaste åren har Midsona även börjat konsolidera den europeiska marknaden som är mycket fragmenterad. Koncernen delas in i Norden(67%), Norra Europa (22%) och Södra Europa (11%)

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här