Svensk myndighet avvisar klagomål mot Truecaller

Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, avvisar klagomål om att kommunikationsappenTruecaller brutit mot GDPR.
Svensk myndighet avvisar klagomål mot Truecaller - Rishit Jhunjhunwala_4
Truecallers VD Rishit Jhunjhunwala. Foto: Truecaller

Det framgår av ett pressmeddelande.

Bakgrunden är att IMY under 2022 och 2023 mottog klagomål från en individ som anklagade Truecaller för att bryta mot GDPR.

Tidigare i år inledde IMY en utredning och ställde frågor till Truecaller om bolagets databehandling och dataseparation, vilka bolaget besvarade. IMY har nu fastställt att utredningen visar att Truecaller inte har brutit mot GDPR och ärendet har avslutats utan åtgärder eller påföljder.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.