Truecaller: Cykliskt eller varaktigt annonstapp?

Den stora frågan med Truecaller är om intäktstappet i Q3 beror på en tillfälligt svag annonskonjunktur eller något värre. För att aktien ska vara intressant behöver Truecaller över tid upprätthålla historiken av högre tillväxt än den digitala annonsmarknaden.
Truecaller: Cykliskt eller varaktigt annonstapp? -
Foto: Truecaller

Teknologibolaget Truecaller (29,25 kr) erbjuder en mobilapp som varnar privatpersoner för oönskade samtal. Tre fjärdedelar av Truecallers intäkter genereras i Indien, där över hälften av landets smartphone-användare nyttjar appen regelbundet. Affären är huvudsakligen annonsbaserad.

Truecaller grundades 2009 av VD Alan Mamedi och Nami Zarringhalam som är strategichef och styrelseordförande. De äger 7,2% av kapitalet och 29,7% av rösterna vardera i bolaget. Sequoia Capital är största ägare sett till kapital med 16%.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets