Analys Truecaller
Truecaller: Cykliskt eller varaktigt annonstapp?
Teknologibolaget Truecaller (29,25 kr) erbjuder en mobilapp som varnar privatpersoner för oönskade samtal. Tre fjärdedelar av Truecallers intäkter genereras i Indien, där över hälften av landets smartphone-användare nyttjar appen regelbundet. Affären är huvudsakligen annonsbaserad.
Truecaller grundades 2009 av VD Alan Mamedi och Nami Zarringhalam som är strategichef och styrelseordförande. De äger 7,2% av kapitalet och 29,7% av rösterna vardera i bolaget. Sequoia Capital är största ägare sett till kapital med 16%.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här