Umida: En hållbar turn-around

Satsningen på sprit för hårdrockare gick inte så bra som Umida hoppats. Nu är det ekologiskt fokus som gäller. Gör det även aktien till ett mer hållbart alternativ framöver?
Umida: En hållbar turn-around - _bf_9349_low-res-for-press-5
Umidas varumärke Elin lanserades 2020. Ekologisk cider var först ut (bilden) men idag finns även Elin blanddryck, vodka och gin att köpa på Systembolaget.
Umida
Börskurs: 2,60 kr Antal aktier: 26,9 m
Börsvärde: 70 Mkr Nettoskuld: 9 Mkr efter förvärv och nyemission
VD: Filip Lundquist Ordförande: Mats Jämterud

Umida Group (2,6 kr) är ett bolag med ett 10-tal anställda som utvecklar och säljer drycker. Främst alkoholhaltiga drycker som rom, gin, vodka, cider och glögg under egna varumärken som Elin och Vinfabriken. Årsomsättningen ligger kring 60 Mkr och aktien är noterad på Spotlight.

Dagens verksamhet har tagit form genom förvärv. I slutet av 2022 gjordes en affär då varumärket Ekobryggeriet förvärvats för 11 Mkr i aktier och kontanter.

VD sedan 2020 är Filip Lundquist som dessförinnan var försäljningschef på bolaget. Det finns ingen tydlig huvudägare. Största ägare är Avanza Pension med 17% av aktierna följda av Nordnet Pensionsförsäkring.

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 57 80 94 108
 – Tillväxt -29,2% +41,0% +17,0% +15,0%
Rörelseresultat -9 -2 1 6
 – Rörelsemarginal -15,2% -2,0% 1,0% 6,0%
Resultat efter skatt -10 -2 0 5
Vinst per aktie -0,43 -0,09 0,01 0,18
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -85% -40% 4% 67%
Avkastning på operativt kapital Neg. Neg. 10% 88%
Nettoskuld/Ebit -1,1 e.m. 9,7 0,5
P/E -6,0 e.m. 260,0 14,4
EV/Ebit -9,1 e.m. 84,2 11,3
EV/Sales 1,4 1,0 0,8 0,7
Kommentar: Räknat som om nyemission och förvärv av Ekobryggeriet genomförs 1/1-2023.

Umida är ett litet företag på alkoholmarknaden jämfört med börsnoterade aktörer som Viva Wine, Kopparbergs eller Anora. De lyfter själva fram sin flexibilitet och snabbhet som viktiga konkurrensmedel. Man kan lansera nya produkter snabbt som svarar upp mot aktuella trender och marknadsbehov.

Ett exempel är att Umida blivit först med att sälja en gin som uppfyller Systembolagets krav för att märkas som ”hållbart val”. Drycken säljs i PET-flaska istället för glas vilket minskar klimatavtrycket över 60%.

Bolaget delar in sina affärer i tre affärsområden:

  • Brands. Står för 56% eller 32 Mkr av nettoomsättningen 2022. Är egenutvecklade blandningar sprit, vin och blanddryck men också drinkmix som tonic. Fokus är utveckling och marknadsföring. Produktion sköts av partners. Försäljning sker via Systembolaget, dagligvaruhandeln, på export samt till storkök. Vissa varumärken ägs ihop med partners.
  • Helägda dotterbolaget Brands for Fans. Står för 37% eller 21 Mkr av omsättningen 2022. Experter på att utveckla och sälja drycker ihop med artister – mestadels rockband. Största varumärket är rockbandet KISS för vilka man bland annat utvecklat och säljer ”KISS Cold Gin”. Försäljning sker via traditionella kanaler men även egen e-handel. Kommunikation inriktad på fans. Ca 75% av försäljning i Sverige 2022, resten export.
  • Partners. Står för 2% eller 1,1 Mkr av omsättningen 2022. Externa varumärken som Umida jobbar med att sälja i främst Sverige via Systembolaget.

Av omsättningen gick 82% till Sverige under 2022. De viktigaste exportmarknaderna var Tyskland, Finland och USA.

Företaget anger inte lönsamheten per segment men säger att man har mål om 45% i bruttomarginal för samtliga segment. Ledningen indikerar även att Brands ligger högst i lönsamhet följt av Brands for Fans och Partners. Umida är dock inte ett stabilt vinstgenererande bolag utan i turn-around-läge.

Umidas mål är att växa 15-30% per år med ca 10% i rörelsemarginal (Ebitda). Tillväxtmålet avser organisk tillväxt men Umida vill också växa genom förvärv.

Höga förväntningar och platt fall

Senast Afv synade Umida var julen 2021 och då låg börsvärdet på 200 Mkr – långt över dagens ca 70 Mkr. Vid den här tiden fanns höga förväntningar på Brands for Fans som efter licensavtal 2020 nått framgångar med KISS-brandade spritprodukter i Europa och nu fått rätt att lansera dessa även i USA. Den satsningen har dock hittills varit ett misslyckande.

Ett tufft fjolår (siffror i Mkr): 2022 2021
Omsättning 57 80
 – varav Brands 32 27
 – varav Brands for Fans 21 52
 – varav Partners 1,1 1,4
Tillväxt -29% 38%
Bruttomarginal 29% 39%
Rörelseresultat -8,7 4,5
 – marginal neg 5,6%
Vinst -9,9 4
Fritt kassaflöde** -6,2 -7,4
Eget kapital 7,0 16,2
*Omsättning per affärsområde redovisas inte tydligt och är delvis härledd av Afv. **Afv:s beräkning.

Under 2021 levererades och resultatfördes stora order till bolagets distributör i USA men genomförsäljningen var mycket trög. Nybeställningarna uteblev 2022 vilket sänkte omsättningen i Brands for Fans med 60% 2022, till 21 Mkr.

Dessutom har distributören i USA inte betalat i förskott utan Umida har en fordran på dem, ca 13 Mkr per årsskiftet. Totalt var kundfordringarna 56% av omsättningen per årsskiftet. Detta är långt ifrån en betryggande nivå och Umida har medverkat i insatser för att öka genomförsäljningen i USA vilket tyngde resultatet 2022.

Nya tag med Eko

Även 2023 förväntas bli ett svagt år för Brands for Fans-verksamheten och Umida har styrt fokus mot sin egen brands-rörelse. I slutet av 2022 avtalade man om att köpa loss varumärket Ekobryggeriet från ett bolag baserat i Norrköping för 11 Mkr.

Ekobryggeriet har främst produkter inom tonic som säljs hos ICA och Axfood. Det rör sig om en premiumprodukt med högre prisnivå än exempelvis Schweppes. Årsomsättningen var 25 Mkr och rörelsemarginalen 10% (Ebitda), enligt PM vid affären. Affären innebär att området brands blir ännu mer dominerande framöver i Umida.

Ekologisk tonic

Ekobryggeriets tonic är utvecklade med ekologisk profil. Produkten Nordic Tonic innehåller inget mer än naturliga aromer, kolsyrat vatten, ekologiskt socker och citronsyra som surhetsreglerande medel, enligt bolaget. Produktion sker i Skåne men hanteras av partners och inte av Umida/Ekobryggeriet. Tonic Gurka, Tonic Rabarber, Tonic Original och Tonic Gransko är bolagets storsäljare. De säljs i flaskor om 200 ml och 500 ml i handeln men även i 150 ml på flyg. PÅ ICA kostar en flaska (200 ml) 15.95 kr.

Varumärket har funnits sedan 2017 och beskrivs som marknadsledande (34% andel) i Sverige i premiumsegmentet. Nyligen meddelades att utökad listning hos Coop medför 3-5 Mkr i förväntad merförsäljning framöver. En ekologisk gin har även lanserats under varumärket Ekobryggeriet och fått listning hos Systembolaget.

Nyemission

Köpeskillingen för Ekobryggeriet betalades med nytryckta aktier för 5 Mkr (kurs 4 kr) och 6 Mkr kontant. En företrädesemission genomfördes på 7,8 Mkr (före 0,9 Mkr i kostnader) för att finansiera kontantdelen. Teckningskursen var 2,8 kr per aktie.

Intresset var sådant att garanter fick ta 36% av beloppet. Bland dessa fanns nyckelpersoner som VD men även investeraren Claes Mellgren. Vi har i värderingen av Umida räknat som om nyemissionen och förvärvet av Ekobryggeriet gjordes per årsskiftet 2022/23.

De tre ägarna av Ekobryggeri-varumärket kommer äga 4,6% av aktierna i Umida. De genomför för övrigt en publik nyemission på 3 Mkr i sitt bolag The Nordic Soda Company. Det sker till en värdering på 55 Mkr. Bolaget, som inte verkar planera notering i närtid, omsatte 41 Mkr med -2 Mkr rörelsevinst 2022 men tror på 55 Mkr i år och 1 Mkr i vinst. The Nordic Soda Company kommer även fortsättningsvis hantera distributionen av Ekobryggeriets tonic i dagligvarukanalen.

Nya varumärken

På den organiska sidan jobbar bolaget mycket med sitt egna varumärke Elin. Det startades 2020 och har ekologisk profil. Första produkten var en cider men nu finns fem olika och den senaste är en gin som vunnit listning på Systembolaget. Företaget lyfter även fram två nystartade varumärken:

  • Joluca Cocktails. Ägs ihop med en trio influerare (JLC) som sköter marknadsföring medan Umida tagit fram produkten och sett till att den finns att köpa på Systembolaget. Varumärket heter Joluca. Första produkten var en färdig-att-dricka rom- och cola-blandning. Första året blev omsättningen 5,8 Mkr.
  • Järn. Alkoholfri ”sprit”. En ung kategori men vin och öl utan alkohol har funkat bra. Umida äger 51% av satsningen ihop med fyra entreprenörer. Första produkterna är en snaps och en shot som är avsedda för kunder som inte vill ha alkohol men ”vill delta i sociala sammanhang där alkohol är närvarande”.

Finansiell guidning   

Förutom tillväxtsatsningarna har Umida-ledningen också minskat kostnaderna under senaste delen av 2022 – vilket ska ge en sänkning av rörelsekostnaderna med 6 Mkr från 2022 års nivå under 2023. Mot den bakgrunden har bolaget gett en ”finansiella guidning” för 2023:

  • Nettoomsättning på 80 Mkr
  • Positivt rörelseresultat

Bolaget specificerar att Ekobryggeriet bidrar med minst 20 Mkr, nya listningar med 10 Mkr men att Brands for Fans väntas ha lägre omsättning än 2022.

Företagets strategi är att satsa på mer lanseringar inom sina varumärken, att teckna nya avtal med artister inom Brands for Fans samt att söka efter fler förvärv.

Våra prognoser

Det är en rimlig plan för vändning som Umida har – förvärv av ett lönsamt bolag, betydande besparingar och satsningar på egna varumärken. Utgångsläget är dock inte det bästa och särskilt besvärande är att bruttomarginalen pressats ned mot 25% mot slutet av året. Den nivån måste upp rejält om detta ska gå vägen.

Huvudscenario (Mkr): 2023E 2024E 2025E
Omsättning 82 93,2 108
 – varav Brands 61 68 76
 – varav Brands for Fans 19 23 30
 – varav Partners 2 2,2 2,5
Bruttovinst 29 34 40
 – bruttomarginal 35,0% 36,0% 37,0%
Personalkostnad 14 15 15
Övriga kostnader 15 16 17
Avskrivningar 2 2 2
Rörelseresultat -2,4 1,2 5,6
 – marginal -2,9% 1,3% 5,2%
Kommentar: Pga avrundning mm stämmer siffrorna inte helt med huvudscenario i reglage eller tabell ovan. I avskrivningar ingår ca 1,6 Mkr goodwillavskrivning. Intäkter från Ekobryggeriet är med fr.o.m 2023

I vårt huvudscenario har vi skissat på 35% bruttomarginal och landar då i att Umida kan tjäna 5-6% om några år givet fortsatt tillväxt. Med en multipel på EV/Ebit 11 (motsvarande EV/Sales 0,7) är avkastningspotentialen liten, runt 5-10%.

Slutord

  • Umida verkar skickliga på att etablera försäljning via Systembolaget vilket inte är en lätt sak. Deras licenseringsverksamhet inom Brands for Fans har också ett flertal bra relationer (Motörhead, Def Lepard m.fl.). Men att man inte lyckades göra något bättre av USA-licensen för KISS är en knäck för trovärdigheten.
  • En stor del av verksamheten (Ekobryggeriet) kommer framöver ligga i försäljningskanaler där man inte verkat så mycket, dagligvaruhandeln. Det kan ses som en risk även om de tidigare ägarna fortsätter hantera distributionen. Relationen med The Nordic Soda Company kan bli viktig framöver för Umida.
  • Bolaget värderas till ca ungefär 1x omsättningen. Det är mastigt mot bakgrund av att man befinner sig i en osäker turn-around. Ekobryggeriet köptes jämförelsevis för 11 Mkr med 25 Mkr i omsättning (P/S 0,44x) och detta avser alltså en intäktsström med 10% marginal. Våra prognoser pekar på att Umida får svårt att nå tvåsiffrig marginal.
  • Balansräkningen är svag även efter nyemissionen. Vi får det till att nettoskulden är 9 Mkr och även om risken i bolagets kundfordringar uppges vara låg så är situationen obekväm. Motståndskraften mot nya oväntade problem är inte hög.
  • Insiders har köpt för 0,3 Mkr senaste året (inga försäljningar). En av köparna var för övrigt nya ledamoten Leif Liljebrunn som vi minns som ex-VD för nu uppköpta Zetadisplay. Insiders, bland annat VD, var med att garantera nyemissionen med 0,4 Mkr. En del av det fick tas i anspråk för att emissionen skulle tecknas. Insiders har 7,9% av aktierna totalt.

Får bolaget snurr på några egna varumärken samtidigt som Ekobryggeriet håller vad det lovar så kan aktien bli bra. Vi tycker riskerna i turn-arounden och balansräkningen överväger i nuläget och sätter ett neutralt råd.

Tio största ägare i Umida Värde (Mkr) Kapital Röster
Avanza Pension 9,7 17,0% 17,0%
Nordnet Pensionsförsäkring 3,3 5,8% 5,8%
Björn Svensson 3,2 5,6% 5,6%
Mats Jämterud (ordförande) 2,6 4,6% 4,6%
Hans Linusson 1,4 2,5% 2,5%
Sami Asani 1,3 2,2% 2,2%
Berggren Byggare i Stuvsta AB 1,2 2,2% 2,2%
Ulf Jakobsson 1,0 1,7% 1,7%
Andrew Wood 1,0 1,7% 1,7%
Fredrik Englund 0,9 1,5% 1,5%
Tre största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Fatih Kurtulus (marknadschef) 0,7 1,2% 1,2%
Yvonne Wener (grundare/chef Brands for Fans) 0,4 0,7% 0,7%
Filip Lundquist (VD) 0,3 0,6% 0,6%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 7,9%

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser