Bra direktavkastning – men inte mycket mer

ANALYS Affärsvärlden behåller en avvaktande inställning till Clas Ohlson inför vårens kapitalmarknadsdag och strategiuppdatering.

VÄNTA Clas Ohlson har på mindre än ett halvår rasat från 172 kronor till 105 kronor som lägst – ett tapp på nära 40 procent. Efter en liten upprekyl handlas aktien kring 115 kronor och lockar med en direktavkastning kring 5,5 procent. Det är bland de högsta nivåerna på Stockholmsbörsen. Men är det en kupong värd att jaga?

I fjol lämnade Klas Balkow vd-posten efter tio år. Under hans tid vid rodret ökade omsättningen från 4,1 till 8,0 miljarder kronor, motsvarande en tillväxt på knappt 7 procent per år. Rörelseresultatet ökade under samma period från 531 till 610 miljoner, vilket innebär en tillväxt på bara drygt 1 procent per år. Rörelsemarginalen backade från 12,9 procent till 8,0 procent under tioårsperioden.

Under denna period ökade Clas Ohlson antalet butiker från 71 till 216 – upp över 200 procent. Expansionen skedde i hård konkurrens med andra ”butiksutrullare” som Biltema, Jula, Bauhaus och Kjell & Co. Clas Ohlsons butiksexpansion må ha inneburit försvarade marknadsandelar, men den kostade i vikande lönsamhet. I senaste rapporten meddelades att butikexpansionen i Norden pausas. Istället ska nya butiksformat testas och butikslägen optimeras.

Clas Ohlsons nya vd Lotta Lyrå, som närmast kom från rollen som utvecklings- och expansionschef på Ikea, har även inlett ett stort strategiarbete. Resultaten av det kommer att presenteras på en kapitalmarknadsdag den 3 maj. Men redan i senaste rapporten talades om ett behov av att stärka Clas Ohlsons digitala erbjudande. Något ironiskt har Clas Ohlson, som började som en postorderfirma 1918, helt uppenbart halkat efter med e-handeln.

Under de första sex månaderna i innevarande räkenskapsår, 2017/2018, växte Clas Ohlson med 2 procent. Enligt vd Lotta Lyrå är trafiken till butikerna fortsatt en utmaning. Rörelseresultatet ökade med 11 procent, främst drivet av lägre försäljningskostnader som en följd av stängda butiker i Storbritannien.

Analytikerkonsensus, enligt SME Direkt, räknar med att Clas Ohlson ökar omsättningen med under 1 procent per år de närmaste tre åren och att rörelsevinsten i princip står still.

Förväntningarna är alltså minst sagt lågt ställda på Clas Ohlson. Men hur ska bolaget öka vinsten framöver?

Uppenbart är den ”lättplockade frukten”, butiksexpansionen i Norden, till stor del är avklarad. Sverige, Norge och Finland är mer eller mindre mättade marknader. Kanske blir det istället stängningar och flyttar av butiker.

Expansionen på nya marknader utanför Norden har samtidigt inte övertygat. I Storbritannien stängdes sju butiker när satsningen fokuserades mot Londonområdet. Samtidigt har franchisespåret i Mellanöstern kallnat, de båda butikerna i Dubai stängdes i slutet av fjolåret. Expansionen i Tyskland, med tre butiker hittills, är det ännu för tidigt att dra några slutsatser ifrån.

Då återstår i mångt och mycket e-handeln. Givet det stora fokuset på pris i näthandeln är det svårt att se Clas Ohlson som den stora vinnaren. Bolaget har också varit sena på bollen. I senaste rapporten flaggade bolaget för ”potentiella strategiska samarbeten och partnerskap”, något bolagets starka balansräkning, med nära 300 miljoner i nettokassa, också ger utrymme för.

I december aviserades så ett samarbete med MatHem.se, där Clas Ohlson tar ett 10-procentigt ägande i bolaget för 221 miljoner kronor. Samtidigt kan MatHems kunder börja beställa hem stora delar av Clas Ohlsons sortiment via MatHem.se. Affären är ett intressant sätt att stärka distributionen, men samtidigt dyrt. Affären värderar MatHem till 2,2 miljarder. 2016 omsatte bolaget knappt 1 miljard med en rörelseförlust på hela 118 miljoner. Kortsiktigt är risken att det kostar mer än det smakar.

På marginalsidan har Clas Ohlsons bruttomarginal över tid rört sig uppåt, från knappt 40 procent för tio år sedan till 42–43 procent de senaste åren. Fjolåret var ett undantag då marginalen föll till 41,2 procent – till stor del relaterat till valutaeffekter i Norge. Clas Ohlsons arbete med att öka andelen inköp direkt från Asien har påverkat positivt, men det är klara frågetecken kring marginalen givet den tuffa konkurrensen, inte minst från e-handeln. Ett bolag som Clas Ohlson, med urstarkt varumärke och många trogna kunder, kan säkert kortsiktigt höja priserna och förbättra resultatet. Men frågan är hur hållbar en sådan strategi är över tid.

I någon form av huvudscenario blir Clas Ohlson ett bolag med mycket svag tillväxt. Med god kostnadskontroll och optimering av det befintliga butiksnätet kanske bolaget kan hålla vinsten oförändrad, i linje med analytikerkollektivets prognoser. Då kan bolaget dela ut 5–6 procent per år, men aktien lär inte gå någonstans.

För att aktien verkligen ska komma tillbaka måste Clas Ohlson växa. Och då är det i princip en lyckad e-handelssatsning och/eller Tysklandsexpansionen som bolaget behöver lyckas med. Inget av det vågar Affärsvärlden räkna med.

Mot dessa möjligheter ska samtidigt risker ställas. Om e-handeln tar marknadsandelar i snabbare takt riskerar Clas Ohlsons omsättning i befintliga butiker att falla, med vinstfall som följd. Lägg till det risken för mer återhållsamma konsumenter i Sverige och Norge, om fallet i bostadspriserna skulle utmynna i en regelrätt lågkonjunktur.

Utdelningsinvesterare bör beakta att Clas Ohlson, som över tid delat ut knappt 70 procent av nettoresultatet, under de senaste två åren delat ut 96 respektive 82 procent av nettovinsten. Även med en nettokassa som ger ett visst skydd, så har bolaget i dag lite mindre marginaler för att hålla utdelningen uppe om vinsten skulle falla.

Affärsvärlden ser inte Clas Ohlson som någon vinnaraktie i vårt ettåriga perspektiv och väljer att fortsatt stå vid sidan av.

clas_o_siffror.PNG

clas_o_oms.PNG

bruttomarg_clas_o.PNG

clas_o_ebitmarg.PNG

clas_o_utd.PNG

Källa: Bolaget, Affärsvärlden. Omsättning i Mkr.

 

Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter:@AFV_analysplus

Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på:analysplus@affarsvarlden.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco