16 frågor: vd Per Strömberg
Hur ser du på rapporten?
– Det underliggande resultatet är stabilt. Långsiktigt är vi i takt med de finansiella målsättningar som vi har.
Men ni får pisk på börsen. Er aktie är ned 6,5 procent på rapportdagen, en av era tio sämsta dagar, och kursen har inte fallit så mycket på en dag sedan februari i fjol. Kommentar?
– Resultatet var något lägre än förväntat och då är det naturligt att kursen åtminstone tillfälligt viker nedåt.
Du säger att Ica-butikernas försäljning utvecklas nära marknaden. Betyder det att ni förlorar marknadsandelar nu?
– Nej, det betyder att försäljningen utvecklas i linje med marknaden. Det är vår bästa bedömning just nu. Men säkra blir vi inte förrän HUI presenterar definitiva siffror i slutet av augusti.
Konkurrenten Axfood ökade försäljningen med 9,4 procent under kvartalet. Då förlorar ni väl marknadsandelar?
– Det är förvärvad försäljning. Tittar du på jämförbar försäljning så har de 5 procents ökning, medan vi når upp till 4 procent. Bergendahlsgruppen nådde upp till 3 procents ökning.
När hände det senast att Ica förlorade marknadsandelar?
– Vi har haft en relativt stabil utveckling de senaste åren, men sedan har det funnits enstaka kvartal där vi förlorat andelar, visst är det så.
Rörelsemarginalen är lägre både för andra kvartalet och för första halvåret jämfört med motsvarande period förra året. Varför?
– Det är framför allt under andra kvartalet som vi har haft lite högre kostnader. Två saker står ut. Det är kostnaderna för att öppna nya butiker, det är ju alltid så att en butik har svag lönsamhet i början, och att vi har relativt stora kostnader för vår digitala agenda. Det här sammantaget har ökat kostnaderna under andra kvartalet. Samtidigt var kostnaderna under andra kvartalet förra året ovanligt låga.
Hur mycket investerar ni i er digitala agenda?
– Det går vi inte ut med.
Men det är mer än under förra året?
– Absolut.
Hur går era affärer på internet?
– Försäljningen online ökar 55 procent under första halvåret och vi ser också väldigt starka försäljningseffekter online på apotekssidan, upp cirka 90 procent på en marknad som växer 55 procent.
Ni ökar er internetförsäljning med 50 procent, men ni har inte fler butiker online?
– Nej, det är 200, som förra året. Totalsiffran är konstant, men vi byter ut många av dem.
I en programförklaring när du började hävdade du att ni skulle nå ”online leadership” senast 2017. Är ni där?
– Vi växer, men den som fortfarande är störst är Mathem. Vi får se när vi summerar 2017 vem som är största aktör. Målet gäller ju för hela 2017.
Målet kvarstår?
– Ja, vi vill absolut vara största aktör också på det här om- rådet. Och vi tar marknadsandelar.
Marknaden räcker kanske till för alla?
– Man ska ha klart för sig att andelen livsmedel som handlas online är under 2 procent i Sverige. Vi tror att vi ska hamna mellan 5 och 10 procent, så det är klart att det finns utrymme för fler.
Hur stor del av er försäljning går över internet?
– I de butiker som säljer online är det över 2 procent.
Hemtex redovisar nya förluster. Varför har ni kvar Hemtex?
– Vi har lagt en ny strategi för Hemtex. Vi är på väg att vända utvecklingen, men det tar alltid längre tid än man tror.
Säljplaner?
– Inga.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.