Laddar

6 frågor: vd Susanna Campbell

Du har tillgång till denna artikel tack vare ditt Premium-konto


Vad är ett typiskt Ratos-bolag?

– Det är ett medelstort nordiskt bolag, ofta med en marknadsledande position och med en tydlig fortsatt utvecklingspotential. Utvecklingspotentialen kan se ut på många olika sätt och är individuell för alla våra portföljbolag, oftast handlar det om tillväxt och lönsamhetsförbättringar.


Kan du ge några exempel på utvecklingspotential?

– Det kan röra sig om tillväxtpotential i nya produkt- eller tjänsteområden, geografisk expansion, professionalisering och utveckling av organisationen, rationaliseringar, etcetera. I samtliga fall en utvecklingspotential som vi som aktiva ägare ska bidra till att realisera.


Hur går ni tillväga för att hitta bolag?

– Uppslag kommer från många håll. Dels från processer som investmentbanker driver, men en allt viktigare del är de affärer där vi själva kommer på idén. Det kan vara våra egna anställda, personerna vi har i våra advisory boards eller andra personer i vårt industriella nätverk. Dessa personer är viktiga både i att hitta och utvärdera potentiella förvärv. Vi jobbar ofta tillsammans med dem för att kartlägga specifika branscher eller en viss region.


Vad innebär det att vara en aktiv ägare i era bolag?

– Ägarmodellen bygger på fyra grundstenar: en gemensam värdegrund för Ratos agerande, ett oerhört stort fokus på att skapa värde, en tydlig bolagsstyrningsmodell med glasklar rollfördelning samt att vi erbjuder tillgång till ett antal kompetenser.


Ni delar in bolagen efter trafikljus. Några av dessa är röda, vad krävs för att få fart på dessa?

– Varje bolag har sina unika utmaningar, men generellt kan man säga att dessa bolag haft oerhört tuffa marknadsförutsättningar under ett antal år. Omfattande åtgärder har vidtagits men har hittills inte fullt ut fått önskad effekt då volymerna fortsatt att sjunka. Därför jobbar vi med ytterligare åtgärder, både på kostnads- och intäktssidan, som ska ge en vändning. Vi har tidigare haft flera exempel på röda bolag, med utmaningar, som kommit tillbaka på ett starkt sätt. Senaste exemplet är Diab.


Hur ser er exitstrategi ut?

– I den ingår att bedöma framtida avkastningspotential, i grunden priset vi kan få i dag mot vad vi bedömer att vi kan få framöver, samt Ratos möjligheter att bidra till innehavets fortsatta utveckling. Ratos har inte någon begränsning i innehavstid och vi lägger stor vikt vid att göra en ansvarsfull exit.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.