7 frågor: Garos vd Stefan Jonsson
Er elbilsladdaraffär växer snabbt. Hur stark är er position?
– Vi har höga marknadsandelar i Sverige och Norge. Sett över hela produktspektrat betraktar vi oss som marknadsledare i Norden.
Hur är utsikterna för laddaffären?
– För vår del har försäljningen fördubblats flera år i rad. Det finns många olika uppfattningar om hur snabbt det kommer att gå framöver. Men en tumregel är att det behövs en publik laddare per tio sålda elbilar. Utöver det behövs ungefär en hemmaladdare per bil. Utifrån det ger antalet sålda bilar en ganska bra indikation på marknadsutvecklingen.
Ni tog en stororder från Swedavia nyligen på 500–600 laddstolpar. Vad är den affären värd?
– En stolpe av den karaktären kostar mellan 20 000 kr och 40 000 kr, beroende på vilken teknik kunden väljer att utrusta den med.
Ni har produktion i Sverige och Polen. Varför inte i Asien?
– För det första är det en väldigt stor fördel att vara nära kunden i vår bransch eftersom mycket är kundanpassade lösningar med väldigt korta ledtider. En annan förklaring är att mycket av tillverkningen är kraftigt mekaniserad, vilket innebär att uppsidan inte är så stor vid en flytt till lågkostnadsländer. Det tredje är att många av produkterna i vår bransch har ganska bra teknikhöjd, de europeiska tillverkarna ligger hela tiden ett steg före. Därför har branschen lyckats upprätthålla en stark produktionsnärvaro i Europa. Till sist måste slutmonteringen, när produkterna sätts samman för att passa i respektive land, nästan alltid göras nära kunden för att man ska vara lyckosam.
Ni gjorde ett förvärv nyligen. Hur ser du på organisk respektive förvärvad tillväxt framöver?
– All vår tillväxt har varit organisk fram till för fjorton dagar sedan, höll jag på att säga. Faktum är att vi bara gjort ett par, mycket små förvärv genom åren. I samband med börsintroduktionen öppnade vi upp för fler förvärv, men vår plattform för tillväxt kommer att vara organisk även framöver. Hittar vi bolag som kan lägga till något intressant som vi inte har i form av ny teknik, nya marknader eller kapacitet, så är vi öppna för att titta på det. På det sättet är det lite grand en ny inriktning.
Hur förklarar du er successivt stärkta marginal över tid?
– Kontinuerlig produktutveckling är en viktig faktor, och sen är naturligtvis högre volymer alltid bra för ett tillverkande företag. Det tredje är att vi gjort ganska rejäla insatser på att jobba med produktivitetsutvecklingen. Det fjärde är att vi sedan fyra år tillbaka har en modern fin fabrik i Polen. Den fabriken håller vi på att bygga ut, i september ska kapaciteten vara fördubblad. Och i Polen är kostnadsläget lite bättre än på andra ställen.
Var är Garo om fem år?
– Bra mycket större. Vi har säkert fortsatt att utveckla nya spännande produkter. Det kanske också finns något nytt affärsområde.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.